Pages

Παγκόσμια Πρώτη για την Βίντεο - Περφόρμανς του Αμερικανού Εικαστικού Ντάγκ Άιτκεν στην Ελλάδα

Στην Φορτηγίδα "Μελίνα" μαζί με τον Ντάγκ Άιτκεν λίγο πριν την πρεμιέρα του "Μαύρου Καθρέφτη" (Black Mirror)

Στις δυο όψεις του "Μαύρου Καθρέφτη" μας ξενάγησε σήμερα το μεσημέρι - κατά την διάρκεια συνέντευξης τύπου- ο Αμερικανός εικαστικός Ντάγκ Άιτκεν, που υποδέχτηκε τους δημοσιογράφους στην φορτηγίδα "Μελίνα" στον Πειραιά, μαζί με τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών Γιώργο Λούκο και τον Προέδρο του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ κ. Ιωάννου. 
Η εικαστική περφόρμανς "Black Mirror", που  παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην χώρα μας στο πλαίσιο της συνεργασίας του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ με το Ελληνικό Φεστιβάλ  θα πραγματοποιηθεί σε δυο μέρη : την έκθεση - η οποία εγκαινιάζεται επίσημα στις 20 Ιουνίου -με την μορφή μιας πολυκάναλης βίντεο -εγκατάστασης ειδικά σχεδιασμένης  για το project space του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ στα Σφαγεία της Ύδρας (20/06 -25/09) και την θεατρική παράσταση που λαμβανει χώρα σε ειδικά διαμορφωμένη φορτηγίδα η οποία πλέει μεταξύ Αθήνας (16,17/06 Πειραιάς) και Ύδρας (19,20/06). Απλός, προσιτός και γεμάτος πάθος για το πρωτότυπο αυτό εγχείρημα ο Ντάγκ Άιτκεν μίλησε για την ιδέα της παράστασης αλλά και τον ρόλο της νεαρής ηθοποιού και φίλης του Κλοέ Σεβινί.

«Σας ευχαριστώ όλους που ήρθατε σήμερα και θα ήθελα να σας έχω εδώ και πάλι το βράδυ, όταν ο ήλιος δύει και το πλοίο αρχίζει να αποκτά ζωή», είπε χαρακτηριστικά ο Αμερικανός εικαστικός και ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της βίντεο άρτ, καλωσορίζοντας μας στην φορτηγίδα Μελίνα, όπου όλα δείχνουν να είναι έτοιμα για να υποδεχθούν σε λίγες μέρες το κοινό σε αυτή την ιδιότυπα σύνθεση βιντεοπροβολής και παράστασης, που εκτυλίσσονται ταυτόχρονα πάνω σε ένα πλοίο. Σύμφωνα με τον Άιτκεν ο Μαύρος Καθρέφτης δεν είναι παρά μια αλληγορία πάνω στις ζοφερές πτυχές της ζωής των ανθρώπων στο ξεκίνημα του 21 ου αιώνα "... Ένας παράλληλος κόσμος όπου η παγκοσμιοποιημένη αγορά , η επίδραση της ψηφιακής κουλτούρας και η εξάρτηση από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης σε συνέργεια με την καθημερινή ζωή διαφορετικών μεταξύ τους ανθρώπων ανά την υφήλιο, κατασκευάζουν μια εύθραυστη πραγματικότητα όπου τα πάντα κινούνται με αστραπιαία ταχύτητα και τίπτα δεν είναι όπως φαίνεται..."
«Πιστεύω ότι είναι ένα πολύ ενδιαφέρον πρότζεκτ. Προσπαθούμε να καταπιαστούμε με ένα είδος devised παράστασης. Κάτι που δεν αποτελεί ούτε παραδοσιακό θεατρικό έργο, ούτε έργο τέχνης , ούτε αρχιτεκτονικό έργο αλλά κάτι που συγκεντρώνει διάφορες καλλιτεχνικές στιγμές είτε από το θέατρο, είτε από την  λογοτεχνία, είτε από τα εικαστικά, είτε από ένα site specific θέαμα , όπως ένα νησί που μετατρέπεται σε λιμάνι. Το πρότζεκτ είναι ουσιαστικά περισσότερο μια ιδέα παρά ένα μέσο. Βασίζεται στην ιδέα του σύγχρονου και γρήγορου τρόπου ζωής, των αλλαγών στην επικοινωνία."


Το αποτέλεσμα είναι μια ενιαία ιστορία ειπωμένη μέσω πολλαπλών κινηματογραφικών προβολών με πρωταγωνίστρια την Κλοέ Σεβινί, η οποία ενσαρκώνει μια νεαρή ηρωίδα που ζεί στον δίχως σύνορα κόσμο του "μαύρου καθρέφτη", όπου ο ανθρώπινος βίος είναι ραγδαίος, νομαδικός και σκιώδης. Οι χαρακτήρες που συναντά κανείς στον "μαύρο καθρέφτη" είναι εκείνοι ο άνθρωποι που προσπερνάς δίχως  ν αναγνωρίζεις στα αεροδρόμια, τα λόμπι των ξενοδοχείων, τα περίπτερα ενοικίασης αυτοκινήτων.
 "Για να πω την ιστορία χρειαζόμουν έναν χαρακτήρα και για να το κάνω αυτό επέλεξα μια φίλη μου την ηθοποιό Κλοέ Σεβινί. Για μένα η Κλοέ είναι μια εξαιρετικά δυναμική παρουσία. Πιστεύω ότι ο χαρακτήρας της στην παράσταση δεν μπορεί να κατηγοριοποιηθεί. Πρόκειται για μια δυνατή γυναίκα που ζει μια ανεξάρτητη ζωή σε διαφορετικά μέρη συγκεντρώνοντας διαφορετικές εμπειρίες."


Η Δομή του Έργου

"Η δομή του έργου χωρίζεται σε πέντε ενότητες , όπως θα μπορούσαν να είναι πέντε κεφάλαια ενός βιβλίου. Κάθε ενότητα ή κάθε κεφάλαιο αποκαλύπτει μια διαφορετική πτυχή του προσωπείου, της προσωπικότητας και της ζωής της.

Αναλογιζόμενος την ιδέα πίσω από αυτή την παράσταση δεν υπάρχει για μένα καλύτερο σημείο για να την παρουσιάσω από την Αθήνα. Πιστεύω ότι η μοντέρνα αυτή εμπειρία στηρίζεται σε θραύσματα, με την έννοια ότι δεν αποτελεί τόσο μια ιστορία αλλά κομμάτια μιας ιστορίας. Αυτό το οποίο φιλοδοξώ με αυτή την δουλειά είναι να παρουσιάσω ένα κολλάζ εμπειριών για την καλύτερη κατανόηση ενός προσώπου ή μιας ιδέας.

Μαζί με το έργο παρουσιάζονται διάφορες πτυχές του από ένα βιβλίο που φτιάξαμε μέχρι την εγκατάσταση στα Σφαγεία της Ύδρας , όπου θέλαμε να πάρουμε κάτι το οποίο θα έδινε αυτή την αίσθηση της προσωπικής επαφής. Αλλά εκτός αυτού πιστεύω ότι η έννοια του διαλόγου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ συνιστάται στην διαμόρφωση ενός έργου που δίνει την δυνατότητα της κοινής εμπειρίας σε πολλούς ανθρώπους και έπειτα τελειώνει, σαν ένα παράθυρο στον χρόνο που είναι σύντομο, έντονο, δυναμικό και έπειτα εξαφανίζεται ξανά".


Το έργο καταπιάνεται με τον σύγχρονο βίο σε μια έτι επιταχυμένη εκδοχή του, σκιαγραφόντας το πορτρέτο ανθρώπων - προϊόντων ενός κόσμου που έχασε τον έλεγχο της πληροφορίας, ενός κόσμου διαβρωμένου ως τα κατάβαθα από την αδιάλειπτη ροή των αλλαγών. Κινούμαστε όλοι προς την ίδια κατεύθυνση, κατά μήκος της ίδιας οδού, σαν ένα ποτάμι φωτός που ρέει στις επιφάνειες των αυτοκινητοδρόμων. Όμως αυτή η ιστορία μιλά για εκείνους που δεν μπορούν να διαχωρίσουν την ύπαρξή τους από τον δρόμο, εκείνους που δεν σταματούν να μυρίσουν τις μυρωδιές που κουβαλάει ο άνεμος, τους αεικίνητους, εκείνους που δεν λιμνάζουν ποτέ ... αυτό είναι "το παρόν".

Οι χαρακτήρες του έργου κινούνται στενογραφικά . Η επικοινωνία έχει την μορφή μιας σειράς βραχέων παλμών. Διασχίζουν τεράστιες αποστάσεις ώστε να παρεβρεθούν σε σύντομες συναντήσεις. Αναχωρούν γρήγορα.


Κατά την διάρκεια της παράστασης στον Πειραιά το πλοίο δεν θα αποπλεύσει, ενώ στην Ύδρα το κοινό θα επιβιβαστεί από το Κεντρικό Λιμάνι της Ύδρας και θα μεταφερθεί έξω από τον χώρο του Ιδρύματος Δέστε, στα Σφαγεία της Ύδρας, όπου θα παρουσιαστεί η έκθεση. Στη συνέχεια οι θεατές θα μεταφερθούν στην θέση  Μανδράκι που είναι γύρω στα 35 λεπτά περπάτημα από το Κεντρικό Λιμάνι , όπου θα παρακολουθήσουν την περφόρμανς ενώ γυρίζοντας θα φτάσουν τελετουργικά ως τα Σφαγεία όπου θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την συνέχεια της έκθεσης στον χώρο των Σφαγείων.

Ντάγκ Άιτκεν



Γεννημένος το 1968 στην Καλιφόρνια , όπου  το 1991 αποφοίτησε  από το Art Center College of Designt , ο Άιτκεν είναι ουσιαστικά ένας καλλιτέχνης πολυμέσων, που χρησιμοποιεί ως κύρια μορφή έκφρασης το βίντεο δημιουργώντας παράλληλα μια θεατρική κατάσταση, ένα εικαστικό περιβάλλον όπου ο θεατρής βυθίζεται κυριολεκτικά μέσα στις εικόνες και στην μουσική. Οι βίντεο εγκαταστάσεις του συνδυάζουν αρχιτεκτονική, περφόρμανς, χορό , εγκαταστάσεις, φωτογραφία και ήχο. Δίνοντας ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στον ήχο. Το έργο του Electric Earth βραβεύτηκε το 1999 στην 48η Μπιενάλε της Βενετίας εξασφαλίζοντας του δημοτικότητα και καλλιτεχνική αναγνώριση. Το 2009 εγκαινίασε την ηχητική εγκατάσταση Sonic Pavillion στο δάσος της Βραζιλίας, όπου έθαψε ένα ειδικό επιστημονικό μικρόφωνο βαθιά μέσα στην γή για να μεταφέρει απευθείας στο κοινό τους πρωτόγονους ήχους της. Έργα του έχουν παρουσιαστέι σε μεγάλα μουσεία του κόσμου αποτελώντας ένα είδος αφηγηματικού ντοκιμαντέρ που αντανακλά τις κοσμοθεωρίες του: "Δεν στριμώχνω τα πάντα σε ένα σενάριο ή σε μια οθόνη, προσπαθώ να σπάω την φόρμα, να δημιουργώ κάτι σαν καλειδοσκόπιο. Προσπαθώ να καλλιεργήσω ένα αγνό διάλογο μεταξύ θεατή και περιεχομένου."

Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ - Σφαγεί Ύδρας (20 Ιουνίου  - 25 Σεπτεμβρίου)

Ο εκθεσιακός χώρος (project space) του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ στην Ύδρα εγκαινιάστηκε το 2009 στα παλιά σφαγεία του νησιού, ένα μέρος υποβλητικό, μυστηριακό σχεδόν , που ως εκθεσιακό περιβάλλον αποδεικνύεται εκτός από ασυνήθιστο και εξαιρετικά φορτισμένο. Παρότι πρόσφατα αποκαταστημένος και ανακαινισμένος, ο χώρος διατηρεί πολλά αυθεντικά στοιχεία του πρότερου χαρακτήρα του και εξακολουθεί να φέρει σημάδια του παρελθόντος, διαφυλάσσοντας σε μεγάλο βαθμό την αρχική ταυτότητά του. Από το 2009 και κάθε καλοκαίρι παραχωρείται σε έναν καλλιτέχνη, ο οποίος καλείται να παρουσιάσει μια έκθεση ειδικά σχεδιασμένη με γνώμονα τον συγκεκριμένο χώρο.


Χρήσιμες Πληροφορίες 

Διάρκεια: 1 ώρα και 50 λεπτά

Εγκαίνια Έκθεσης:  Δευτέρα 20 Ιουνίου. 
Η έκθεση του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ στα Σφαγεία της Ύδρας λειτουργεί καθημερινά εκτός Τρίτης 11-13.00 και 19.00-22.00 μέχρι 25 Σεπτεμβρίου

Ημερομηνίες Παρουσίασης Θεατρικού Δρώμενου : Πέμπτη 16/06 και Παρασκευή 17/06, στο Λιμάνι του Πειραιά στην Αθήνα, Κυριακή 19/06 και Δευτέρα 20/06, στην Ύδρα.

Εισιτήρια για την Ύδρα μπορεί κανείς να προμηθευτεί μόνο από την Ύδρα, σε κάθε κιόσκι έξω από το πλοίο , το οποίο θα βρίσκεται αγκυροβολημένο στο κεντρικό λιμάνι.

Διάθεση εισιτηρίων δεν γίνεται μέσω διαδικτύου για την παράσταση της Ύδρας. 
Εισιτήρια για την παράσταση του Πειραιά : Απευθυνθείτε στην σελίδα του Φεστιβάλ 
www. greekfestival. gr

*Θα υπάρξει σχετική ενημέρωση για τον αριθμό των διαθέσιμων εισιτηρίων.

Αριθμός Θέσεων : 326