Pages

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΒΑΛΑΚΟΥ

«Η ΕΡΝΕΣΤΙΝΑ ΕΙΝΑΙ
ΡOΛΟΣ ΤΕΡΑΣΤΙΩΝ
ΔΙΑΣΤΑΣΕΩΝ»

Η μεγάλη πρωταγωνίστρια και
σπουδαία τραγωδός του ελλη-
νικού θεάτρου, Αντιγόνη
Βαλάκου, μιλά στη «metro»
για τα σύννεφα της ψυχασθέ-
νειας που αγκαλιάζουν την
ηρωίδα που υποδύεται φέτος,
στη σκηνή του Αγγέλων Βήμα
(Σατωβριάνδου 36, κέντρο),
στο έργο του Eric Westphal
«Εσύ και τα σύννεφά σου», σε
σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη !


Γεννήθηκε στην Καβάλα το
1932, έκανε το ντεμπούτο
της στο θέατρο μερικά χρό-
νια αργότερα, παράλληλα
με τις σπουδές της στο Θεα-
τρικό Εργαστήριο του
Βασίλη Ρώτα. Ακολούθησε
η συνεργασία της με τον
θίασο Μανωλίδου-Αρώνη-
Χατζίσκου (1951-52), όπου
διακρίθηκε ως ενζενί, ενώ
τα επόμενα χρόνια τής
χάρισαν μερικούς από
τους σημαντικότερους κλα-
σικούς ρόλους στο Εθνικό
Θέατρο και στο Θέατρο
Κήπου, καθώς και ανεξίτη-
λες ερμηνείες στη μεγάλη
οθόνη σε έργα όπως «Οι
ουρανοί είναι δικοί μας»,
«Γκόλφω», «Ο δρόμος με τις
ακακίες» κ.ά.
Η επίσημη κάθοδός της
στην Επίδαυρο, στις ιστορι-
κές παραστάσεις της «Αντι-
γόνης» (1956) και της «Ηλέ-
κτρας» (1972), η μύησή της
στον κόσμο του αρχαίου
δράματος και η ανάμνηση
της Κατίνας Παξινού τυλί-
γουν τη συζήτησή μας στο
φουαγιέ του θεάτρου όπως
τα σύννεφα την Ερνεστίνα,
την οποία καλείται να υπο-
δυθεί, έναν ρόλο τεραστίων
διαστάσεων και
ταυτόχρονα έναν από τους
σημαντικότερους της
καριέρας της: «Έχω υποδυ-
θεί και άλλες φορές ηρωί-
δες με ψυχολογικές διατα-
ραχές. Ξεκίνησα, μάλιστα,
τη θεατρική μου καριέρα
ερμηνεύοντας την Τριαντα-
φυλλιά στο “Νυφιάτικο
τραγούδι” του Περγιάλη,
με τον θίασο του Ρεαλιστι-
κού Θεάτρου του Αιμίλιου
Βεάκη το 1946. Επίσης, έχω
ερμηνεύσει την Οφηλία,
την “Τρελή του Σαγιώ”,
όμως η ηρωίδα που ερμη-
νεύω σε αυτό το έργο είναι
μια ιδιοφυής τρελή. Έχει
πάρα πολλές πλευρές και
ιδιαιτερότητες, όπως και
εναλλαγές, και διακρίνεται
από έναν τεράστιο ψυχικό
πλούτο, που δυστυχώς δεν
μπόρεσε να εκφραστεί. Η
Ερνεστίνα είναι άτομο ιδιο-
φυές και με χιούμορ.
Ωστόσο ο κοινωνικός απο-
κλεισμός, η προτεσταντική
ηθική και η ψυχολογική
εξουσία που ασκεί πάνω
της η αδελφή της
μετουσίωσαν την ιδιοφυία
της σε ψυχική ασθένεια,
την οποία η ίδια συνειδητο-
ποιεί πλήρως. Όλα αυτά τα
στοιχεία συνθέτουν τη
δυσκολία, αλλά και τη γοη-
τεία αυτού του ρόλου».
Ακροβατώντας
ταυτόχρονα στους άξονες
του ψυχολογικού θεάτρου
και του θεάτρου του παρα-
λόγου, το έργο περιστρέφε-
ται κυρίως γύρω από τις
κάθε είδους εξουσίες που
συντρίβουν την ελευθερία
της προσωπικής
έκφρασης.

Δ. ΡΑΜΑΝΤΑΝΗ
METRO, 12/01/2010