Τρίτη, 21 Φεβρουαρίου 2017

Η ΠΡΩΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΤΗΣ ΕΛΣ ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΟΥΜΕΝΤΑΚΗ


Στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, πραγματοποιήθηκε την  Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2017, η πρώτη συνέντευξη τύπου του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή της ΕΛΣ, Γιώργου Κουμεντάκη. Δεκαέξι μέρες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, ο Γιώργος Κουμεντάκης ανακοίνωσε το πρόγραμμα της δοκιμαστικής λειτουργίας της Κεντρικής και Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ (Μάρτιος - Ιούλιος 2017), τις δύο παραγωγές του Ηρωδείου, ολόκληρη την επόμενη σεζόν 2017-18 της Εναλλακτικής Σκηνής, αλλά και την παραγωγή με την οποία θα γίνει η επίσημη έναρξη της ΕΛΣ στις νέες της εγκαταστάσεις. Πρόκειται για την Ηλέκτρα του Ρίχαρντ Στράους, βασισμένη στην ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή - μία από τις σημαντικότερες αλλά ταυτόχρονα και πιο απαιτητικές όπερες του 20ού αιώνα, με την συμμετοχή της κορυφαίας Ελληνίδας μεσοφώνου Αγνής Μπάλτσα, σε μουσική διεύθυνση Βασίλη Χριστόπουλου και σκηνοθεσία Γιάννη Κόκκου.

Στην συνέντευξη τύπου ήταν προγραμματισμένο να παραστεί η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λυδία Κονιόρδου, η οποία όμως παρέμεινε  στην Ιταλία για την κηδεία του Γιάννη Κουνέλλη. Στην επιστολή, η οποία διαβάστηκε προς τους δημοσιογράφους, ανέφερε: «Αν δεν μεσολαβούσε το δυσάρεστο αυτό γεγονός, θα ήμουν τώρα μαζί σας, για να εκφράσω τη βαθιά μου εμπιστοσύνη στο πρόσωπο του Γιώργου Κουμεντάκη και τη βεβαιότητά μου πως η θητεία του θα είναι αντάξια των μεγάλων προσδοκιών που γέννησε η ανακοίνωση της επιλογής του για τη θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή της ΕΛΣ. Οι πρώτες του επιλογές, για τις οποίες είχε την καλοσύνη να με ενημερώσει, με γεμίζουν ενθουσιασμό, καθώς κατάφερε σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να καταρτίσει ένα ρεπερτόριο οραματικό και να κλείσει συνεργασίες με σπουδαίους καλλιτέχνες, πολλοί από τους οποίους δεν είχαν συνεργαστεί ποτέ μέχρι σήμερα με την Εθνική Λυρική Σκηνή».

Την συνέντευξη τύπου προλόγισε ο Πρόεδρος του Δ. Σ. της ΕΛΣ, Αθανάσιος Κ. Θεοδωρόπουλος, ο οποίος τόνισε ότι «Η σημερινή ημέρα είναι ιδιαίτερα σημαντική για όλους εμάς στην ΕΛΣ και για έναν ακόμη λόγο: Βρισκόμαστε σήμερα στον χώρο της Εναλλακτικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Η σημερινή συνέντευξη Τύπου σηματοδοτεί και την επισημοποίηση της μετάβασής μας στις νέες υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις μας, εν όψει της τελετής παράδοσης του ΚΠΙΣΝ στο ελληνικό Δημόσιο σε μόλις τρεις ημέρες από σήμερα, την Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου».


Στην παρουσίαση του ο Γιώργος Κουμεντάκης ξεκίνησε με την ανακοίνωση της παραγωγής, με την οποία θα γίνει η επίσημη έναρξη της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ: «Πριν σας πω τον τίτλο της όπερας που θα εγκαινιάσει το νέο μας σπίτι, θα ήθελα να σας μιλήσω για την συγκίνηση που αισθάνομαι από την αποδοχή της πρόσκλησης που έκανα στην κυρία Αγνή Μπάλτσα να πρωταγωνιστήσει στην πρώτη μας παραγωγή. Όπως ίσως γνωρίζετε η θρυλική Ελληνίδα μεσόφωνος, με την μοναδική διεθνή καριέρα, δεν έχει ποτέ συνεργαστεί με την Εθνική Λυρική Σκηνή. Είμαι πολύ ευτυχής που βρέθηκε η πιο σημαντική στιγμή για αυτή την ιδιαιτέρως τιμητική και σημαντική συνεργασία. Η Αγνή Μπάλτσα λοιπόν θα ερμηνεύσει τον ρόλο της Κλυταιμνήστρας στην Ηλέκτρα του Ρίχαρντ Στράους, την εναρκτήρια παραγωγή μας. Είναι ένας από τους εμβληματικούς της ρόλους, τον οποίο ερμηνεύει σε κορυφαία θέατρα παγκοσμίως - πρόσφατα τον ερμήνευσε στην Βιέννη και το Αμβούργο. Η Ηλέκτρα παρουσιάζεται για πρώτη φορά από την Εθνική Λυρική Σκηνή και ο συμβολισμός είναι πολλαπλός, καθώς επιλέξαμε ένα έργο ελληνικής θεματολογίας, εμπνευσμένο από το μύθο των Ατρειδών, ο οποίος θα παίξει σημαντικό ρόλο συνολικά στον προγραμματισμό της επόμενης τριετίας, αλλά ταυτόχρονα ένα έργο του 20ού αιώνα, καθώς μία από τις προθέσεις μας είναι να φανεί ότι η όπερα, η λυρική τέχνη, το μουσικό θέατρο δεν εξαντλείται στον 19ο αιώνα. Είναι χαρά μας που την παραγωγή θα διευθύνει ο διεθνώς αναγνωρισμένος Έλληνας αρχιμουσικός Βασίλης Χριστόπουλος, ενώ την σκηνοθεσία και τα σκηνικά θα υπογράψει ο σπουδαίος Γιάννης Κόκκος. Η πρεμιέρα της Ηλέκτρας θα γίνει στις 15 Οκτωβρίου 2017, ενώ η παραγωγή θα πραγματοποιηθεί με την ευγενική χορηγία του Ομίλου Μυτιληναίου».

Το αναλυτικό πρόγραμμα της σεζόν 2017-18 της Κεντρικής Σκηνής της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ, θα ανακοινωθεί το επόμενο διάστημα. Εντούτοις ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της ΕΛΣ, έδωσε κάποιες ειδήσεις. Ανέφερε ότι: «το 2017-18 θα έχουμε την χαρά να συνεργαστούμε σε πολύ ενδιαφέρουσες και απροσδόκητες παραγωγές, μεταξύ άλλων, με δύο σπουδαίους Έλληνες διεθνώς αναγνωρισμένους σκηνοθέτες του θεάτρου, τον Θόδωρο Τερζόπουλο, ο οποίος συνεργάζεται για πρώτη φορά με την ΕΛΣ και τον Γιάννη Χουβαρδά. Παράλληλα, έχουμε την χαρά να ανακοινώσουμε ότι το ανσάμπλ των πρωταγωνιστών μας θα συμπληρωθεί με τους διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες τραγουδιστές, Μυρτώ Παπαθανασίου, Χριστίνα Πουλίτση, Δημήτρη Τηλιακό και Τάση Χριστογιαννόπουλο. Επίσης, δεν μπορώ να κρύψω τη μεγάλη μου χαρά που θα ξαναβρεθούμε μετά από χρόνια με τον, συνοδοιπόρο των νεανικών μου χρόνων, Δημήτρη Παπαϊωάννου, εδώ στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Ο Δημήτρης δεν έχει ξαναδουλέψει για την ΕΛΣ και είμαι βέβαιος ότι όλα όσα θα δημιουργηθούν στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας θα αποτελέσουν ένα νέο ξεχωριστό κεφάλαιο στην καλλιτεχνική μας πορεία, αλλά και μια νέα πολύ ενδιαφέρουσα κατεύθυνση για την ΕΛΣ».

Τόνισε ότι έχει ξεκινήσει την διαδικασία για τον διορισμό του Οικονομικού και Διοικητικού Διευθυντή, ενώ παράλληλα προχωρούν οι εργασίες για την σύνταξη του νέου οργανογράμματος της ΕΛΣ, το οποίο ακολουθεί τα διεθνή πρότυπα των λυρικών θεάτρων, αλλά την ίδια στιγμή διασφαλίζει τα εργασιακά δεδομένα και όλες τις θέσεις εργασίας της ΕΛΣ.

Η φιλοσοφία του αναφορικά με την Καλλιτεχνική Διεύθυνση της ΕΛΣ, τα επόμενα τρία χρόνια, ήταν το θέμα στο οποίο εστίασε ο νέος Καλλιτεχνικός Διευθυντής. Σημείωσε ότι θα καλυφθούν τα κενά του ρεπερτορίου της όπερας με έργα του, μεταξύ άλλων, 20ού αιώνα, μπαρόκ, κλασικισμού, γερμανικού, ρώσικου και γαλλικού ρεπερτόριο, θα τονωθεί η Ελληνική δημιουργία με αναθέσεις νέων έργων, θα υπάρχει αξιοποίηση των εγχώριων υγιών καλλιτεχνιών δυνάμεων, θα αναπτυχθεί ουσιαστικά η σχέση της ΕΛΣ με την κοινωνία. Έθεσε ως προτεραιότητα την ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του Οργανισμού, προκειμένου η ΕΛΣ να συνομιλήσει επί ίσοις όροις με το διεθνές γίγνεσθαι του λυρικού θεάτρου, κατέστησε σαφές ότι θα ενδιαφερθεί για το παραστατικό μέρος της όπερας, εξίσου με το μουσικό, αναπτύσσοντας συνεργασίες με σκηνοθέτες αιχμής, αγνοώντας το ψευτοδίλημμα αναφορικά με τα σύγχρονα και τα παραδοσιακά ανεβάσματα. Για τις συμπαραγωγές έθεσε το ζήτημα της ισοτιμίας και των -από κοινού- καλλιτεχνικών αποφάσεων.

Σχετικά με την συνύπαρξη των τριών φορέων στο ΚΠΙΣΝ (ΕΛΣ, ΕΒΕ, ΚΠΙΣΝ Α.Ε.), τόνισε: "Είναι αναγκαίο να βρούμε τους τρόπους να έλθουμε κοντά, κρατώντας φυσικά ο καθένας την αυτονομία, την αυτοτέλεια και το στίγμα του, αλλά την ίδια στιγμή δημιουργώντας ένα πολύ ισχυρό συνδυασμό για τον νέο θεατή / επισκέπτη, ο οποίος με αφορμή το σπουδαίο αυτό έργο, θα θελήσει να γνωρίσει αυτό που του προσφέρεται, εντός και εκτός των κτηρίων αυτών. Αν ένας από τους τρείς φορείς περιοριστεί στον μικρόκοσμο του, αυτό θα βλάψει όχι μόνο τον ίδιο, αλλά και τους δύο άλλους συγκατοίκους του. Δεν είναι πολύ ενσωματωμένη η κουλτούρα της συνεργασίας στον τόπο μας -πάντα βρίσκουμε τρόπους και λόγους για να φαγωθούμε-, αλλά εδώ πιστεύω μας δίνεται μια σπουδαία ευκαιρία να αποδείξουμε ότι μπορούμε να συνεργαστούμε γόνιμα, να συζητήσουμε τις διαφορές μας, να ακούσουμε τον άλλο και να έχουμε ένα κοινό όραμα. Θεωρώ ότι και με την Διοίκηση της Βιβλιοθήκης, αλλά και με την Διοίκηση της ΚΠΙΣΝ Α. Ε. μοιραζόμαστε τις ίδιες ανησυχίες, είμαστε πολύ κοντά σε επίπεδο σκέψης και αυτό με κάνει πραγματικά αισιόδοξο, ότι παρά τα προβλήματα, θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε κάτι πραγματικά σταθερό και με το βλέμμα στο μέλλον και τις επόμενες γενιές".

Ο Αλέξανδρος Ευκλείδης -νέος Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Εναλλακτικής Σκηνής- παρουσίασε το αναλυτικό πρόγραμμα της Εναλλακτικής Σκηνής, ο οποίος σημείωσε: "Το πρόγραμμα που θα σας παρουσιάσουμε είναι το αποτέλεσμα της δουλειάς βάσης που κάναμε, εδώ και δύο χρόνια, για την δημιουργία από το μηδέν της Εναλλακτικής Σκηνής. Η Εναλλακτική Σκηνή γεννιέται σε μια δύσκολη συγκυρία και καλείται να υποστηρίξει έναν απαιτητικό προγραμματισμό με λίγα μέσα και περιορισμένο προϋπολογισμό".