Pages

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Ο ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΦΙΟΡΕΝΤΖΗΣ ΜΑΣ ΣΥΣΤΗΝΕΙ ΤΟΝ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΚΟΜΗ ΤΣΕΝΤΣΙ...


Αποφοίτησε με άριστα από το Θέατρο Τέχνης "Κάρολος Κούν", συνέχισε τις σπουδές του στο School of Physical Theatre του Λονδίνου, και μέχρι σήμερα έχει στο ενεργητικό του μια σειρά από σημαντικούς και απαιτητικούς ρόλους  από τους "Πέρσες" του Αισχύλου (2006) και τον "Αίαντα" του Σοφοκλή (2008) στο Φεστιβάλ Επιδαύρου σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλο , έως τον "Πελεκάνο" του Όγκουστ Στρίντμπεργκ (Bios) και τον "Λάμπρο" του Διονύσιου Σολωμού (Φεστιβάλ Αθηνών 2012) σε σκηνοθεσία Σύλβιας Λιούλιου και το "Το Φιλί της Γυναίκας Αράχνης" στο 104 σε σκηνοθεσία Αλ. Ρίγλη.  "Εγκληματίες μικρότερης ή μεγαλύτερης κλίμακας, έχουμε υπάρξει όλοι", λέει στο THEATER.VIEW, με αφορμή την παράσταση "Οικογένεια Τσέντσι", σε σύλληψη - σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη, όπου υποδύεται τον Κόμη Τσέντσι, έναν άνθρωπο φύσει και θέσει κακό, αλλά και έναν πολυδιάστατο χαρακτήρα, που αποτέλεσε το έναυσμα για ένα υποκριτικό ταξίδι στις πιο μύχιες πλευρές της ανθρώπινης ύπαρξης, αλλά και την αφορμή για να μετατραπεί αυτό εν τέλει σε μια υπόθεση απόλυτα προσωπική, λυτρωτική και απελευθερωτική!

Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν, σπουδές στο School of Physical Theatre” του Λονδίνου και μια σειρά από σημαντικές δουλειές στο ενεργητικό σου. Πως σε βοήθησαν όλα αυτά σε αυτό που είσαι υποκριτικά σήμερα;

 Από τη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει μέχρι στιγμής συνεργασία για την οποία να μη νιώθω ευγνωμοσύνη. Καλλιτέχνες που θαυμάζω μου εμπιστεύτηκαν πολύ νωρίς απαιτητικούς ρόλους. Τον παραστατικό χρόνο αλλά και αυτόν της πρόβας που πέρασα μαζί τους τον αντιλαμβάνομαι στη συνείδησή μου ως γενναιόδωρο σχολείο στη διάρκεια του οποίου έμαθα πολλά για τους ανθρώπους και την τέχνη μου. Οι υποκριτικοί και προσωπικοί μου ορίζοντες διευρύνονται μέχρι τώρα που σας μιλάω και διαμορφώνονται καθοριστικά από τους ανθρώπους τους οποίους συναντώ.

Θεόδωρος Τερζόπουλος – Θέατρο Άττις: πως θα χαρακτήριζες αυτό το σταθμό στην καριέρα σου και τι θα έλεγες ότι έμαθες από το θέατρο του Τερζόπουλου;
Είχα την σπάνια τύχη να συνεργαστώ με το Θεόδωρο Τερζόπουλο σχεδόν αμέσως μόλις τέλειωσα τη Δραματική Σχολή. Κατά συνέπεια, ζητήματα ενέργειας, αναπνοής, σωματικών αξόνων και διεύρυνσης της αίσθησης του σκηνικού χρόνου, μπήκαν αμέσως στην εκφραστική μου παλέτα. Το σύστημα εργασίας του έχει παγκόσμια απήχηση και είναι δύσκολο να αφήσει το υποκριτικό σου όργανο ανεπηρέαστο.

Έχεις πείρα στους δύσκολους και απαιτητικούς ρόλους. Αυτή την φορά είναι ο Κόμης Τσέντσι. Ποιος είναι αυτό ς ο άνθρωπος τελικά; Ένας απλός κακός ή μια πιο σύνθετη, αμφιλεγόμενη προσωπικότητα;
Δεδομένων των αποτρόπαιων εγκλημάτων που διαπράττει ο Τσέντσι, θα μπορούσε κανείς να μιλήσει για έναν ήρωα φύσει και θέσει κακό. Αυτή η διατύπωση, όσο εύλογα κι αν προκύπτει στο μυαλό όλων μας, δεν παύει να στερεί από τον ήρωα το εύρος της εκφραστικής του γκάμας. Οι πιο σκοτεινές πλευρές της ανθρώπινης ύπαρξης συνήθως συγκατοικούν με την πιο βαθιά ανάγκη για φως, λύτρωση και αλήθεια. Και ο κόμης Τσέντσι δεν αποτελεί εξαίρεση σε αυτήν τη μεγάλη αντίφαση της ανθρώπινης φύσης.

Από πού αντλεί κανείς στοιχεία προκειμένου να ερμηνεύσει έναν τέτοιο ρόλο και πως είναι το ταξίδι της κατάδυσης σε μια τέτοια προσωπικότητα;
Όπως κάθε δύσκολος ρόλος, έτσι και η προσωπικότητα του Τσέντσι, ξεπερνά κατά πολύ τους δικούς μου ορίζοντες. Δουλεύοντας ωστόσο έναν τόσο πολυδιάστατο χαρακτήρα, αντιλήφθηκα πολύ σύντομα ότι εγκληματίες μικρότερης ή μεγαλύτερης κλίμακας, έχουμε υπάρξει όλοι.  Όλοι μας έχουμε προδώσει φίλους, έχουμε πληγώσει συντρόφους, έχουμε “βασανίσει” αγαπημένα μας πρόσωπα. Όλοι μας έχουμε ποθήσει απαγορευμένους καρπούς και οι περισσότεροι έχουμε υποκύψει στον πειρασμό να ασκήσουμε εξουσία εις βάρος των άλλων όταν μας δόθηκε αντίστοιχη ευκαιρία. Η παραδοχή αυτών των μύχιων πλευρών του εαυτού μου στάθηκε η βασική πηγή του υποκριτικού μου υλικού και μετέτρεψε την διαδικασία προσέγγισης του ρόλου του Τσέντσι σε υπόθεση απόλυτα προσωπική, λυτρωτική, απελευθερωτική.

Πόσο αφορά αυτό το έργο την κοινωνία μας σήμερα;
Το έργο κρατά πολύ ισχυρά νήματα με το παρόν, αρχής γενομένης από την ίδια την γραφή του. Οι ιδέες, τα νοήματα και η δράση του κειμένου κοινωνούνται με λόγο σύγχρονο, άμεσο, χειροπιαστό και ταυτόχρονα ποιητικό. Η μεγαλύτερη ωστόσο σύνδεση που πετυχαίνει η Οικογένεια Τσέντσι με το σήμερα είναι , κατά τη γνώμη μου , τα ερωτήματα που εγείρει για την ανθρώπινη φύση : η επικίνδυνη ισορροπία της ανάμεσα στο μεγαλειώδες και το ανόσιο καθώς και η απροκάλυπτη έλξη της προς το κακό, όταν ο κοινωνικός ιστός που την περιβάλλει είναι σάπιος και παθογόνος.

Πως  προσεγγίζει η δική σας παράσταση η ιστορία των Τσέντσι και σε ποιο σκηνικό περιβάλλον τους συναντάμε;
Η παράσταση στηρίζεται σε μια φαινομενικά απλή μαθηματική εξίσωση. Τρία πρόσωπα ζωντανεύουν την ιστορία της Οικογένειας Τσέντσι μέσα σε μια κορνιζαρισμένη βιτρίνα. Αυτός ο δραματουργικός άξονας δόθηκε συγκεκριμένος και καθαρός από την πρώτη κιόλας περίοδο των δοκιμών, ωστόσο εμπλουτίστηκε, εξελίχθηκε και ενσωματώθηκε τόσο ομαλά στον υποκριτικό μας κώδικα, που δύσκολα θα μπορούσα να τον φανταστώ διαφορετικό.

Ως Κόμης πως θα έκλεινες με μια φράση από το έργο αυτή την συνέντευξη ;
“Τώρα είναι η ώρα να πω αντίο”.


*Η «Οικογένεια Τσέντσι» γράφτηκε την άνοιξη του 2015. Βασίζεται δραματουργικά στο θεατρικό έργο «Οι Τσέντσι» του Αρτώ και στην πραγματική ιστορία από το ομώνυμο χρονικό του Σταντάλ. Οι Τσέντσι (Les Cenci) του Αρτώ αποτέλεσαν έργο-ορόσημο για το λεγόμενο «Θέατρο της Σκληρότητας» και το κείμενό του θεωρήθηκε υψηλής δραματουργικής δύναμης και μεγάλης επιρροής σε πολλαπλά πεδία και κινήματα των τεχνών του 20ου αιώνα. Το έργο, σε σύλληψη - σκηνοθεσία - μετάφραση πρωτότυπων κειμένων Ιόλης Ανδρεάδη, ανοίγει αυλαία από 17 Οκτωβρίου 2015 στον ειδικά διαμορφωμένο Υπόγειο Χώρο του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη. Το κείμενο της παράστασης συνυπογράφουν η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης

Ταυτότητα της παράστασης

Σύλληψη | Σκηνοθεσία | Μετάφραση Πρωτότυπων Κειμένων: Ιόλη Ανδρεάδη
Κείμενο: Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης
Σκηνογραφία | Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα
Ήχος: Ερατώ Α. Κρεμμύδα
Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα
Κατασκευές: Περικλής Πραβήτας & Βικτώρια Νταρίλα
Βοηθός Φωτισμών: Μαριάντζελα Σεφεριάν
Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ
Αφίσα: Κώστας Τσακαλάκης


Ερμηνεύουν
Κόμης Τσέντσι | Μπερνάρντο: Μιλτιάδης Φιορέντζης
Μπαλαντέρ [Καμίλλο | Αντρέας | Ορσίνο | Λουκρητία]: Ελεάνα Καυκαλά
Βεατρίκη: Μαρία Προϊστάκη

Φωτό (credits Πάνος Μιχαήλ)

Info:
Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή έως 29.11 | Ώρα έναρξης 21.30
Διάρκεια 80’ χωρίς διάλειμμα | Γενική είσοδος 10 ευρώ

Η «Οικογένεια Τσέντσι» κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία από την «Κάπα Εκδοτική».
Την έκδοση προλογίζει η ποιήτρια Γλυκερία Μπασδέκη.