Ανάμεσα στην αγάπη
για τη ζωή και την
αγάπη για τον μύθο
Από τη Μανόν Λεσκό στη νου-
βέλα του Πρεβόστ και την αλη-
θινή ιστορία της Μαρί Ντιπλεσί,
που ενέπνευσαν τον Αλέξανδρο
Δουμά να γράψει την «Κυρία με
τις καμέλιες», ως τη Βιολέτα
Βαλερί στην «Τραβιάτα» του
Βέρντι, βασισμένη στη Μαργα-
ρίτα Γκοτιέ, που πέρασε στην
ιστορία μέσα από την αξεπέρα-
στη ερμηνεία της Μαρίας Κάλ-
λας, το πάθος που ισορροπεί
μεταξύ ζωής και θανάτου έγινε
η κινητήριος δύναμη πολλών
σπουδαίων έργων. Για τον Μακ
Νάλι, ο από λυτος έρωτας χωρίς
ανταπόκριση γίνεται υπόθεση
τεσσάρων αντρών, που, με
αφορμή τη συλλεκτικού ενδια-
φέροντος πειρατική ηχογρά-
φηση της Μαρίας Κάλλας στην
ερμηνεία της «Τραβιάτας» μέσα
στο δημοτικό θέατρο του Σάο
Κάρλος της Λισαβόνας, βιώνουν
τον έρωτα, τη φιλία, τη μοναξιά
και την απόρριψη μέσα από μια
ιστορία που συνδέεται περισσό-
τερο με εκείνη της Κάρμεν παρά
της Βιολέτας.
Ο Λάζαρος Γεωργακόπου-
λος, σκηνοθέτης και πρωταγω-
νιστής της παράστασης «Η Τρα-
βιάτα της Λισαβόνας», που
φιλοξενείται στο θέατρο «Αλκ-
μήνη - Άκης Δαβής» (Αλκμήνης
8-12, Γκάζι, 210 3428650), μας
ξεναγεί στον εσωτερικό κόσμο
του Στίβεν και τον λαβύρινθο
των συναισθημάτων που κρύ-
βονται πίσω από τον απόλυτο
έρωτά του για την ντίβα της όπε-
ρας.
«Τι συνδέει τον Στίβεν με την
Κάλλας είναι ένα πολύ μεγάλο
ερώτημα. Πιστεύω ότι ξεκινάει
από την αδυναμία των ανθρώ-
πων να δημιουργήσουν πραγ-
ματικές σχέσεις, από την ανά -
γκη τους να ανήκουν κάπου
και να θαυμάζουν κάτι πάρα
πολύ». Ο Στίβεν βρίσκεται, όπως
μας λέει, στο μεταίχμιο του
έρωτα για τη ζωή που εκφράζε-
ται μέσα από τη σχέση του με
τον Μάικλ και του απόλυτου
έρωτα για τον μύθο: «Για εκείνον
η πραγμάτωση του απόλυτου
θα ήταν η συνύπαρξη αυτών
των τριών ανθρώπων: Του Στί-
βεν, του Μάικλ και της Κάλλας».
Μια συνύπαρξη ανέφικτη και
γι’ αυτό τραγική. Από την άλλη
μεριά, ο Μέντι, στο σπίτι του
οποίου καταλήγει ο Στίβεν τη
βραδιά απ’ όπου ξεκινά η ιστο-
ρία μας, «είναι ένας άνθρωπος
ταυτισμένος με την Κάλλας και
την όπερα, που ζει μόνος του σ’
ένα διαμέρισμα συντροφιά με
τις συναυλίες της Καμπαγιέ και
της Συμφωνικής του Βερολίνου.
Αδυνατεί να ζή σει και να εκτε-
θεί, φοβούμενος την απόρριψη.
Έτσι στρέφεται στον μύθο, όπου
ζει εγκλωβισμένος μέσα σε μια
ουτοπική ευτυχία και μια απέ-
ραντη μοναξιά». Η επιλογή της
ντίβας της όπερας ως προσώ-
που που στοιχειώνει χρόνια τις
ζωές και τις σχέσεις των δυο
ηρώων δεν είναι καθόλου τυχαί -
α, αφού, πέρα από μια εμβλη-
ματική φυσιογνωμία στην ιστο-
ρία της όπερας, «…η Κάλλας χαί-
ρει ιδιαίτερου θαυμασμού από
πολ λούς γκέι, τόσο για το μελο-
δραματικό στοιχείο που βίωσε
στις σχέσεις της όσο και για την
τεράστια αλλαγή στην εμφάνισή
της, κάνοντας πολλούς να πι -
στεύ ουν ότι η ομορφιά είναι κά -
τι εφικτό για οποιονδήποτε». Για
τον ίδιο πάντως η πρόκληση του
ρόλου βρίσκεται στην έκφραση
του ανθρώ πινου στοιχείου μέσα
από τον ρόλο, βοηθώντας το
κοινό να κάνει την αναγωγή σε
κάτι βαθύτερο, ανεξάρτητα από
το γκέι στοιχείο.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΡΑΜΑΝΤΑΝΗ