Αναζητάμε την καινοτομία, κρατάμε ζωντανή την παράδοση
"Ανιχνεύοντας τον τρόπο του Λευτέρη Βογιατζή" είναι ο τίτλος του κύκλου σεμιναρίων της νέας ΣΚΗΝΗΣ που θα ξεκινήσουν στις 31 Οκτωβρίου με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση, εγκαινιάζοντας μια σειρά πρωτοβουλιών που εστιάζουν στο έργο του Λευτέρη Βογιατζή και που παρουσιάζονται αναλυτικά πιο κάτω. Πρόκειται για σεμινάρια συνολικής διάρκειας 200 ωρών με επικεφαλής- με αλφαβητική σειρά- τους: Στεφανία Γουλιώτη, Νίκο Κουρή, Αμαλία Μουτούση και Γιώργο Σκευά. τα οποία θα ολοκληρωθούν στις 31 Ιανουαρίου με Masterclass από την Χλόη Ομπολένσκι. Τα σεμινάρια θα πραγματοποιηθούν στο κτήριο της οδού Κυκλάδων (αρ. 6), το οποίο σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα και πολεοδόμο Αριστομένη Προβελέγγιο και αποτελεί μέχρι και σήμερα ένα εξαιρετικό δείγμα μοντέρνας αρχιτεκτονικής.
Μια συνέχεια μέσα από την ασυνέχεια, την απουσία δηλαδή παγιωμένων μεθόδων που νεκρώνουν το θέατρο θα μπορούσε να πει κανείς, ότι επιχειρείται μέσα από τον αυτόν τον νέο θεσμό των σεμιναρίων με τίτλο "Ανιχνεύοντας τον τρόπο του Λευτέρη Βογιατζή" και αυτό γιατί, όπως τόνισε στο πλαίσιο της παρουσίασης του προγράμματος του Θεάτρου της Οδού Κυκλάδων η Αμαλία Μουτούση" ο Λευτέρης ήταν ένας άνθρωπος, ο οποίος δεν δεχόταν με τίποτα ότι είχε οποιαδήποτε μέθοδο και για αυτό πολύ συνειδητά ποτέ του δεν δίδαξε και θεωρούσε ότι από την στιγμή που κάτι πρέπει να οριστεί ως μέθοδος κλείνει." Η αναζήτηση και η εγρήγορση του Λευτέρη Βογιατζή ήταν ακούραστη και γενεσιουργός. «Ανιχνεύοντας τον τρόπο του», σημαίνει θέτω σε εγρήγορση τον ψυχικό και τον πνευματικό μου κόσμο, εφευρίσκω νέα μέτρα και σταθμά για να προσεγγίζω κάθε φορά το αντικείμενό μου, δημιουργώ.
Τα σεμινάρια απευθύνονται σε
τελειόφοιτους και απόφοιτους σπουδαστές δραματικών σχολών, σε φοιτητές Θεατρολογίας
και Καλών Τεχνών και σε όσους ασχολούνται ευρύτερα με την Τέχνη του Θεάτρου.
Σκοπός τους είναι να μεταδώσουν όψεις του πρισματικού σκηνικού
λόγου του Λευτέρη Βογιατζή όπως τον βίωσαν και τον επεξεργάστηκαν προσωπικά οι
συνεργάτες του ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία τους, κατά τον εκπεφρασμένο στόχο
του ίδιου: «Υπάρχουν κάποιοι βασικοί
κανόνες τους οποίους ανακάλυψα μέσα από την τριβή και τους λέω στους ηθοποιούς.
Δεν είναι όμως κανόνες του πώς να παίζεις. Είναι κανόνες του πώς να διαθέτεις
τον εαυτό σου. Έχει τεράστια διαφορά».
Στόχος είναι να εντοπιστούν οι
χειρονομίες-κλειδιά και τα μοτίβα εκείνα όπου βρίσκονται αποκρυσταλλωμένες πολλές
από τις σελίδες από την υποκριτική και σκηνοθετική παρακαταθήκη του Λευτέρη Βογιατζή.
Τα 20 άτομα που θα συμμετέχουν έχουν
ήδη επιλεγεί βάσει βιογραφικών και συνεντεύξεων που πραγματοποιήθηκαν.
Μιλώντας για τα σεμινάρια η Αμαλία Μουτούση τόνισε την ανάγκη όσων βρέθηκαν δίπλα του όχι να μεταδώσουν κάτι αλλά να κοιτάξουν πάνω στα υλικά του και να μοιραστούν το βλέμμα του πάνω στην τέχνη του θεάτρου: " Για εμάς δεν ήταν καθόλου αυτονόητη μια τέτοια κίνηση και μια τέτοια απόφαση, γιατί όλοι εμείς που έχουμε καθοριστεί από τον Λευτέρη Βογιατζή, ότι έχουμε πάρει από εκείνον ή ότι έχουμε καταλάβει ότι έχουμε πάρει από εκείνον, κάτι το κάνουμε. Ωστόσο όλο αυτό το εγχείρημα δεν έχει να κάνει με κάποιου είδους κληρονομιά, που όλοι εμείς που βρεθήκαμε δίπλα του θέλουμε να μεταδώσουμε. Εμείς απλώς θέλουμε απλώς να κοιτάξουμε πάνω στα υλικά του Λευτέρη. Το τι θα δούμε και αν θα δούμε, δεν το γνωρίζουμε. Απλώς θέλουμε να μοιραστούμε με ανθρώπους που ενδιαφέρονται για αυτό αυτό το βλέμμα. Γιατί πιστεύουμε ότι αν είναι κάτι που χαρακτηρίζει τον Λευτέρη Βογιατζή, πέρα από όλα τα άλλα ήταν ο τρόπος που έβλεπε τα πράγματα και το φως που εξέπεμπε είχε να κάνει με τον τρόπο που φώτιζε τα πράγματα από το βλέμμα του."
Η αναζήτηση λοιπόν της καινοτόμου διάθεσης και η συνέχεια της δημιουργικής πνοής που χαρακτήριζε τόσο τον ίδιο τον Λευτέρη Βογιατζή όσο και το θέατρο της Οδού Κυκλάδων όλα αυτά τα χρόνια διατηρώντας παράλληλα ζωντανή την παρουσία και το έργο του, όχι σαν ένα είδος μουσειακό αλλά ως συνοδοιπόρο και αρωγό σε νέες ιδέες και προτάσεις μέσα από την οπτική των συνεργατών του αλλά και με το βλέμμα στο παρόν και στο μέλλον, αποτελούν τον κεντρικό άξονα γύρω από τον οποίο περιστρέφεται το πρόγραμμα της νέας θεατρικής σεζόν.
Σε αυτό το πλαίσιο θα ξεκινήσει στις 20 Νοεμβρίου η site specific παράσταση ΗΟΜΜΑGE του Σπύρου Αλιδάκη,
που θα διεξάγεται σε
όλο τον χώρο
του Θεάτρου της Οδού Κυκλάδων επιδιώκοντας να μυήσει και τις νεότερες γενιές στο έργο του Λευτέρη Βογιατζή μέσα από ένα θέαμα που θα συνδυάζει το θέατρο, τον κινηματογράφο και τα πολυμέσα με την συμμετοχή πολλών συνεργατών του, ενώ θα παρουσιαστεί επίσης και ένα αφιέρωμα στην θυελλώδη σχέση του Λευτέρη Βογιατζή με τον Γιώργο Διαλεγμένο, μια σχέση 30 χρόνων, όπου εμβληματικές παραστάσεις όπως Σε φιλώ στη μούρη (1987), Η νύχτα της κουκουβάγιας (1998) και Bella Venezia (2005), ζωντανεύουν μέσα από μια έκθεση φωτογραφίας, προβολές, στρογγυλή τράπεζα με συμμετοχή συντελεστών των παραστάσεων, κριτικών και θεατρολόγων, έκδοση σχετικού τομιδίου και CD.
Η νέα ΣΚΗΝΗ θα προχωρήσει τέλος στην έκδοση των Πρακτικών της περσινής Διημερίδας για τον Λευτέρη Βογιατζή, με την ευγενική ενίσχυση του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου.
Βήμα σε σκηνοθέτες της νέας γενιάς
Όσον αφορά στο πρόγραμμα των
παραστάσεων για το 2017-2018, έχοντας ως σταθερό στόχο τη συνάντηση παλαιών με νέους
συνεργάτες, το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων δίνει και φέτος το βήμα σε σκηνοθέτες
της νέας γενιάς:
Ξεκινώντας με τον Γιάννη Σκουρλέτη που μαζί με την Γλυκερία Μπασδέκη, παρουσιάζουν σε
αναθεωρημένη επανάληψη από το Φεστιβάλ Αθηνών, τις πολυπρισματικές
Κόρες της bijoux de kant.
Στη συνέχεια τη σκηνή αναλαμβάνει ο Γιώργος Σκεύας με τον Γάμο της Μαρίας Μπράουν του Ρέινερ - Μαρία Φασμπίντερ, ένα πολύ σύγχρονο αριστούργημα που μια αόρατη, σχεδόν
κόκκινη κλωστή συνδέει θεματικά με την περσινή Πλατεία Ηρώων του Τόμας
Μπέρνχαρντ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη
Καραντζά.
To 2017-2018 είναι μία περίοδος που
ενσκύπτει στο σινεμά που αγαπήσαμε και τις θεατρικές του προβολές. Το Θέατρο
της Οδού Κυκλάδων προγραμματίζει για φέτος και του χρόνου, ένα τριπλό αφιέρωμα στον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν,
συμμετέχοντας έτσι στο έτος Μπέργκμαν, για τον εορτασμό των 100 χρόνων από τη
γέννησή του. Περικλής Μουστάκης, Γιάννης Μόσχος και Γιώργος Σκεύας αναλαμβάνουν τη σκηνοθεσία τριών έργων του που έχουν
σχέση με το θέατρο.
Στο φετινό πρόγραμμα δύο ακόμα νέοι
καλλιτέχνες, ο Μιλτιάδης Φιορέντζης και
ο Αργύρης Πανταζάρας παρουσιάζουν
δύο εξαιρετικά ενδιαφέρουσες δικές τους προτάσεις.
Φέτος επίσης και μετά την επιτυχία της
Αλτσίνα
του Χέντελ το 2016, το Θέατρο
της Οδού Κυκλάδων ξεκινά ένα νέο θεσμό τον Μουσικό Ιούνιο ενώ παράλληλα επεκτείνει
τις δραστηριότητές του στο κτήριο της
οδού Κυκλάδων 6, ένα εξαιρετικό δείγμα μοντέρνας αρχιτεκτονικής που θα
στεγάσει τα σεμινάρια Ανιχνεύοντας τον τρόπο του Λευτέρη Βογιατζή και
το αφιέρωμα Λευτέρης Βογιατζής – Γιώργος
Διαλεγμένος: Μια θυελλώδης σχέση 30 χρόνων.
Φωτογραφικό υλικό από το εσωτερικό του κτηρίου
Φωτογράφηση κτηρίου: Ραμαντάνη Δέσποινα
"