O κόσμος στο
«Κουαρτέτο» είναι στο χείλος της καταστροφής, ή μόλις την έχει περάσει... Το
σπουδαίο έργο του Χάινερ Μύλλερ σε ένα διαφορετικό ανέβασμα δια χειρός Άντζελας
Μπρούσκου παρουσιάζει η Εταιρεία Θεάτρου Συν-Επί (+,Χ) από 15 Νοεμβρίου στο Από Μηχανής Θέατρο. Οι ήρωές του, Μερτέιγ και Βαλμόν, είναι οι θύτες και τα θύματα σε
ένα ανελέητο παιχνίδι σεξ και εξουσίας. Θεωρούν τον έρωτα μια ταπεινή διέγερση
και υπέρτατη ευτυχία, την ευτυχία των ζώων... Τα θύματά τους δεν μπορούν να
κάνουν τον παραμικρό ελιγμό: αγνοούν τη γοητεία του κυνηγιού. Οι ήρωες του
έργου θέτουν νέα όρια ανάμεσα στην πίστη και την απιστία, τη δύναμη και την
αδυναμία, τη σεξουαλική απόλαυση και την υποταγή.
Ο Χάινερ Μύλλερ εμπνέεται από τους δύο χαρακτήρες του διάσημου
μυθιστορήματος του Σοντερλό ντε Λακλό «Επικίνδυνες Σχέσεις» και δημιουργεί ένα
σύγχρονο, σαγηνευτικό και μοιραίο ζευγάρι που απορρίπτει κάθε κανόνα και δε
διστάζει να δοκιμάσει οτιδήποτε απαγορευμένο. Ένα ατέλειωτο γαϊτανάκι φύλων,
ρόλων, επιθυμιών και αλλαγών που δε σταματάει να μας ερεθίζει ποτέ.
"Ένα επικίνδυνο κείμενο..."
To «Koυαρτέτο» του Χάινερ Μύλλερ
εξακολουθεί να απασχολεί σύγχρονους θεατρικούς δημιουργούς και κοινό σε πολλές
χώρες του κόσμου. Τριάντα χρόνια από το πρώτο ανέβασμα του στο Μπόχουμ της τότε
Δυτικής Γερμανίας (1982) και εικοσιτρία χρόνια από την δική μου μετάφραση στα
ελληνικά για την πρώτη σκηνική παρουσίαση του έργου στην Ελλάδα (1989),
παραμένει ένα κείμενο «επικίνδυνο». Πρισματικό, σκληρό, αβυσσαλέο και βαθιά
πολιτικό κάτω από την επιφάνεια των ερωτικών παιχνιδιών και του θεάτρου μέσα
στο θέατρο. Η πρισματική δομή του, συγκροτημένη γύρω από τον πυρήνα της
σεξουαλικής εμπειρίας, του επιτρέπει να αναδεικνύει με τις διάφορες κοφτερές
και άσεμνες πλευρές, έναν λόγο επίκαιρο για τα ερωτικά σώματα και τον θάνατο,
για την υπέρβαση των ορίων και την υπέρβαση των φύλων, για τους θύτες και τα
θύματα, για τα εργαλεία θανάτωσης και ταπείνωσης. Ο Μύλλερ διασκευάζοντας τις «Επικίνδυνες σχέσεις» του Λακλό, έγραψε
μια μαύρη κωμωδία για την εποχή της μπουρζουαζίας, για τη θηριωδία της ερωτικής
μονομαχίας, για τη χωρίς φραγμούς πάλη του ατόμου να επικρατήσει και να
καταδυναστεύσει. Ο Μύλλερ γεφυρώνοντας τον ιστορικό χρόνο, από την απαρχή του
αστικού φιλοσοφικού στοχασμού για την ατομικότητα μέχρι το λυκόφως της αστικής
κουλτούρας, περνάει από ακτίνες τον σκελετό της αστικής κοινωνίας σε κρίση.
Ομως όπως ο ίδιος είχε πει, το «Κουαρτέτο» υπήρξε και «μιαν αντίδραση στο
πρόβλημα της Τρομοκρατίας».Ελένη Βαροπούλου
Χάινερ Μύλλερ
Ο
Χάινερ Μύλλερ γεννήθηκε στις 9 Ιανουαρίου του 1929 στο Έππεντορφ της Σαξονίας
και πέθανε στις 30 Δεκέμβρη του 1995. Οι Ναζί τον στρατολόγησαν στα δεκαέξι
του, τις τελευταίες εβδομάδες του πολέμου. Εργάστηκε ως υπάλληλος βιβλιοπωλείου
και δημοσιογράφος και τα πρώτα του πεζά και ποιήματα δημοσιεύτηκαν το 1951.
Υπήρξε
συνεργάτης του θεατρικού τμήματος της Ένωσης των ανατολικογερμανών συγγραφέων,
από όπου διεγράφη μετά την παράσταση με φοιτητές της δραματικής σχολής Η μετοικίζουσα ή Η ζωή στην εξοχή, και συντάκτης του περιοδικού "Νέα Τέχνη".
Συνεργάστηκε με το θέατρο Μαξίμ Γκόρκι του ανατολικού Βερολίνου και κέρδισε
μαζί με την σύζυγό του Ινγκς το βραβείο Χάινριχ Μαν για το έργο τους
"Μείωση μισθού".
Το
1971, στην 11η ολομέλεια του ενιαίου σοσιαλιστικού κόμματος Γερμανίας τον επέκριναν για το έργο του Η οικοδομή, γιατί στα έργα του κυριαρχεί
ο «ιστορικός πεσιμισμός». Αφορμή για την επίθεση αυτή στάθηκε και το έργο του Μάκμπεθ, βασισμένο στην ομώνυμη
σαιξπηρική τραγωδία. Τα έργα του δεν μπορούσαν γενικά να παίζονται στη Λαϊκή
Δημοκρατία της Γερμανίας.
Αρκετά
χρόνια μετά του επετράπη από την Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας να ταξιδεύει
ελεύθερα μεταξύ των δύο Γερμανιών και να ανεβάζει τα έργα του, τα οποία πια
γνώριζαν μεγάλη επιτυχία. Στη Δυτική Γερμανία απέσπασε πολλά βραβεία, ανάμεσά
τους τα βραβεία Λέσλινγκ, Μιλχάιμ, Γκέοργκ Μπύχνερ κ.α. Το 1980 σκηνοθέτησε στο
ανατολικό Βερολίνο για πρώτη φορά δικό του έργο, την Αποστολή.
Το
1990, και μετά την πτώση του τείχους, ο Μύλλερ εξελέγη πρόεδρος της Ακαδημίας
των τεχνών του Βερολίνου και το 1995 έγινε καλλιτεχνικός διευθυντής του
"Μπερλίνερ Ανσάμπλ".
Η
υπόθεση της Στάζι, της μυστικής αστυνομίας της ανατολικής Γερμανίας, συνδέθηκε
με τον Μύλλερ και κατηγορήθηκε ως
πληροφοριοδότης της. Ο Μύλλερ δήλωσε ότι απλώς επιχείρησε να αποκτήσει επιρροή
στη μυστική αστυνομία, με ενέργειες που δεν έβλαψαν κανέναν.
Θεατρικός
συγγραφέας, φιλόσοφος, αλλά και ποιητής, εμπνεόταν συχνά από την αρχαία ελληνική
τραγωδία ή από έργα μεγάλων συγγραφέων, όπως ο Σαίξπηρ και ο Μπρεχτ. Μεταξύ των
σημαντικότερων έργων του ανήκουν τα: Η
διόρθωση (1957), Τρακτέρ (1955-61), Φιλοκτήτης (1965), Ηρακλής 6 (1966), Μάουζερ (1970), Μάκβεθ (1971), Τσιμέντο (1972), ΜηχανήΆμλετ (1977), Κουαρτέτο (1980), Ρημαγμένη Όχθη - Μήδειας
Υλικό -Τοπίο με Αργοναύτες (1983), Περιγραφή εικόνας (1984).
Η Ταυτότητα της Παράστασης
Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου
Σκηνοθεσία: Άντζελα Μπρούσκου
Σκηνικά–Κοστούμια: Άντζελα Μπρούσκου-Νίκος Αναγνωστόπουλος
Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος
Παίζουν οι ηθοποιοί: Άκις Βλουτής, Δανάη Σκιάδη
ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟ Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο, 210 5231131
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ Από 15 Νοεμβρίου 2012
ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 20.00
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ κανονικό: 15€, φοιτητικό: 10€