Το μέλλον είναι εδώ! Μετά το Κέντρο Τεχνών Barbican του Λονδίνου και το Μουσείο Tekniska της Στοκχόλμης, η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών φιλοξενεί από σήμερα την ανατρεπτική και άκρως διαδραστική έκθεση ψηφιακών τεχνών, που ακούει στο όνομα Digital Revolution και θα διαρκέσει έως τις 10 Ιανουαρίου. Μια ανατρεπτική αφήγηση της ιστορικής εξέλιξης της ψηφιακής τεχνολογίας από το 1970 έως σήμερα μέσα από ένα ευρύ φάσμα εκθεμάτων που εκτείνεται από την χρυσή εποχή των Pong & Space Invaders παιχνιδιών στα μηχανήματα με κέρματα ως τα παιχνίδια χαρακτήρων Poc Man και Super Maro, και από τον σχηματισμό του παγκόσμιου ιστού από τον Βρετανό Tim Berners Lee στα τέλη της δεκαετίας του 80, ως την τομή στον χώρο των οπτικών εφέ στο Gravity και στο Inception και την επανάσταση των Angry Birds στο i-phone της Apple. Μετρητές διάθεσης, διαδραστικά βίντεο, λογισμικά προσομοίωσης ομιλίας, ψηφιακοί χαρακτήρες κινουμένων σχεδίων, φορέσιμες τεχνολογίες, και πρωτοποριακά installations εντός και εκτός Στέγης (Ευρυδάμαντος & Γαλαξία 2 και Odeon Star City) περιμένουν το κοινό, για να πειραματιστεί αλλά και να προβληματιστεί μαζί τους αμφισβητώντας τα όρια ανάμεσα στο πραγματικό κόσμο και στο εικονικό περιβάλλον.
Μια μέρα νωρίτερα είχαμε την ευκαιρία να περιηγηθούμε στον μαγικό κόσμο της ψηφιακής τεχνολογίας, αφήνοντας τις ψευδαισθήσεις μας να πάρουν σάρκα και οστά σε όλους τους χώρους της Στέγης από το -1 επίπεδο που χωρίζεται σε 6 ενότητες ( Ψηφιακή Αρχαιολογία, Εμείς Δημιουργούμε, Δημιουργικοί Χώροι, Ήχος και Εικόνα, Τα ψηφιακά μας Μέλλοντα και Google Devart) και την Εγκατάσταση Pyramidi (2014) των will.i.am & Yuri Suzuki, στις εγκαταστάσεις Petting Zoo (2013)- Minimaforms, στο ισόγειο και Together (2014) - Universal Everything στο Φουαγιέ +3, την ενότητα ανεξάρτητα βιντεοπαιχνίδια στο Φουαγιέ +4 και τις Εγκαταστάσεις Assemblance (2014) του Umbrellium στο χώρο πίσω από την Στέγη (Ευρυδάμαντος &Γαλαξία 2) και The Treachery of Sanctuary (2012) του Chris Milk στο Odeon Star City.
The Treachery of Sanctuary
Ένα πνευματικό τρίπτυχο που μοιράζεται την πνευματική πρόθεση των προϊστορικών τοιχογραφιών στην σπήλαιο Λασκώ στην νοτιοδυτική Γαλλία. Το έργο συνεχίζει την ιστορία του χορού των σπηλαίων για τελετουργικούς σκοπούς από εκεί που έμεινε 40.000 χρόνια πριν, καλλιεργώντας αρχέγονες ανθρώπινες εμπειρίες με τις νέες τεχνολογίες. Η ανάγκη για κίνηση, χορό και σωματική έκφραση απαντάται με την τεχνολογική καινοτομία. Οι συμμετέχοντες έχουν την ευκαιρία να δημιουργήσουν κάτι αλλόκοτο, υπερφυσικό, απόκοσμο και μυστηριώδες, κάτι τόσο ανθρώπινο όσο και πτητικό με όχημα το σώμα τους. Κάθε ταμπλό του έργου αναπαριστά ένα βήμα του ταξιδιού από την γέννηση, στον θάνατο και την αναγέννηση αλλά και την παράλληλη εμπειρία του καλλιτέχνη (Chris Milk) καθώς πορεύεται μέσα στην δημιουργική διαδικασία. Το παράλληλο αυτό ταξίδι έχει επίσης και μια θρησκευτική έννοια καθώς το έργο του καλλιτέχνη απαιτεί ταυτόχρονα το άνοιγμα του πνεύματος, καθιστώντας το πνεύμα ευάλωτο στην προσπάθεια του να προσεγγίσει το θείο. Η προσπάθεια ανύψωσης και εξαγνισμού του πνεύματος- Sanctary- ωστόσο , υποκρύπτει επίσης και τον ολοένα μεγαλύτερο κίνδυνο αντιμετώπισης κάτι πιο σκοτεινού - Treachery. H καταστρεπτική αυτή επίδραση της προδοσίας, είναι εκείνη που επιτρέπει την αναγέννηση των ιδεών, ολοκληρώνοντας την δημιουργική μεταμόρφωση προς την επίτευξη της καλλιτεχνικής και πνευματικής ανύψωσης.
Μέσα στο πρώτο πάνελ ο επισκέπτης βλέπει το σώμα του να διαλύεται σε πουλιά που ίπτανται, αναπαριστώντας την στιγμή της σύλληψης της ανθρώπινης και καλλιτεχνικής έμπνευσης, της αγνής, στιγμιαίας και ολοκληρωμένης φάσης της γέννησης. Καθώς κανείς προχωρά στο δεύτερο πάνελ, τα πουλιά που αναπαριστούσαν την αγνότητα της σύλληψης γίνονται βίαια, επιτιθέμενα με τα ματωμένα ράμφη τους, όπως και στην πραγματικότητα ερχόμαστε αντιμέτωποι με την αυτο-καταστροφή, την κακομεταχείριση από τρίτους ή την εξάντληση. Το πάνελ αυτό δηλώνει την αμφισβήτηση του εαυτού μέσα σε ένα εχθρικό περιβάλλον, που επιδρά αποδυναμωτικά για την καλλιτεχνική προσπάθεια καθιστώντας της αδύνατη, προσπαθώντας να κατασπαράξει και να την καταπνίξει οδηγώντας την στον θάνατο, που όμως μέσα στην καλλιτεχνική διαδικασία μετατρέπεται πάλι σε κάτι ακόμα πιο βαθύ και μεγάλο, στην ύπαρξη και πάλι της ζωής.
Οι συμμετέχοντες επιδρούν ενεργά στο περιεχόμενο και στην σύλληψη του έργου, μέσω της τεχνολογίας που επιτρέπει την αλληλεπίδραση και την έμφαση στην εμπειρία, υπερβαίνοντας το παρελθόν και καλώντας τον επισκέπτη σε ένα παγκόσμιο και ταυτόχρονα προσωπικό, πνευματικό ταξίδι, υπερβατικό ταξίδι, που αλλάζει κάθε φορά, οπότε κάθε συμμετοχή συνιστά και μια νέα πνευματική εμπειρία, έναν νέο χορό. Πρόκειται για ένα έργο που καθορίζεται από κάθε επισκέπτη και γιορτάζει την συναισθηματική ύπαρξη δημιουργώντας μια νέα σωματική γλώσσα.
Από το Κέντρο Τεχνών Barbican του Λονδίνου και το Μουσείο Tekniska της Στοκχόλμης, άρτι αφιχθείσα στην χώρο πίσω από την Στέγη (Ευρυδάμαντος και Γαλαξία 2) η νέα εγκατάσταση του Umbrellium , με τίτλο Assemblance ένα συνεργατικό περιβάλλον εμβάπτισης που πλαισιώνεται από τρισδιάστατες διαδραστικές δομές φωτός, που σμιλεύονται από τις χειρονομίες και τις κινήσεις του σώματος μας.
Το Assemblance συνιστά μια διεπαφή που επιτρέπει τον συνεργατικό σχεδιασμό, την ανάπτυξη και τον επαναπροσδιορισμό του χώρου μέσα σε ένα δυναμικό αστικό περιβάλλον μέσω της διαδραστικής τεχνολογίας. Ένα πλήρως διαδραστικό, εικονικό περιβάλλον εμβάπτισης, παίρνει σάρκα και οστά χρησιμοποιώντας ως δομικό υλικό το φως, με στόχο την δόμηση της συμμετοχής προκειμένου να οικοδομήσει την εμπιστοσύνη ανάμεσα στους ανθρώπους, που καλούνται ορισμένες φορές να περιορίσουν την δυσπιστία τους προκειμένου να συνεργαστούν και να συνυπάρξουν.
Μέσα από σαρωτικές χειρονομίες και λεπτές κινήσεις που αφήνουν πίσω και γύρω τους συμπαγείς δέσμες φωτός, οι άνθρωποι προσπαθούν να συνεργαστούν μεταξύ τους, ώστε να φτιάξουν περίπλοκες μορφές ή να τις καταστρέψουν αν δεν είναι προσεκτικοί.
Πηγαίνοντας τον προβληματισμό γύρω από την διάκριση "πνεύματος" και "σώματος" ένα βήμα πιο πέρα, η εγκατάσταση συνιστά ένα πειραματισμό πάνω στην δόμηση της συμμετοχής, ζητώντας μας να αναλογιστούμε αν στον 21ο αιώνα είναι εφικτή μια αυθαίρετη διάκριση μεταξύ "φυσικού" ή πραγματικού και "εικονικού" φανταστικού ή "δικού μου" και "δικού σου".
Μια έκθεση-φεστιβάλ του digital δεν θα μπορούσε να μην έχει τα μάτια και όλο το «είναι» της στραμμένα στο μέλλον, καθώς είναι άμεσα συνυφασμένη μαζί του. Σε αυτό τον άξονα καταγράφονται οι διαδοχικές διαδρομές του ψηφιακού υπερεγώ μας με όλες τις ορατές αντανακλάσεις και τα παραφερνάλιά του: ο δημιουργικός προγραμματισμός, η DIY κουλτούρα μέσω των εξατομικευμένων παραγωγών, οι ψηφιακές κοινότητες και, τέλος, οι δημιουργικές δυνατότητες που προσφέρουν η επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality), η τεχνητή νοημοσύνη, οι φορέσιμες τεχνολογίες (wearable technologies) και η τρισδιάστατη εκτύπωση (3D printing).
Digital Archaeology: η ενότητα αυτή εξυμνεί τις στιγμές που αποτέλεσαν ορόσημα για την
ψηφιακή δημιουργικότητα στους χώρους των εικαστικών τεχνών, του design, του
κινηματογράφου, της μουσικής και των βιντεοπαιχνιδιών και φωτίζει τον
καταιγιστικό ρυθμό της τεχνολογικής αλλαγής. Η ενότητα αυτή είναι χωρισμένη
χρονολογικά και καταγράφει ανά δεκαετία το διάστημα από το 1970 έως το 2010.
We Create: στην ενότητα αυτή εξετάζεται η μεταστροφή από τον καταναλωτή περιεχομένου στον
παραγωγό περιεχομένου, ως αποτέλεσμα των άμεσα διαθέσιμων ψηφιακών εργαλείων,
τα οποία σε πολλές περιπτώσεις διατίθενται δωρεάν. Τα έργα αυτής της ενότητας
δείχνουν πώς η ψηφιακή τεχνολογία έχει δημιουργήσει νέες ευκαιρίες για
καλλιτεχνική έκφραση.
Creative Spaces / Δημιουργικοί
Χώροι:
Η
ενότητα Creative Spaces δείχνει με ποιον τρόπο οι συμβατικές έννοιες του
χρόνου, του χώρου και της αφήγησης μπορούν να αναπλαστούν με τη χρήση ψηφιακών
εργαλείων.
Sound
and Vision / Ήχος και Εικόνα:
Η
ενότητα Sound and Vision διερευνά την οπτικοποίηση της μουσικής, μέσα από τη
ματιά μουσικών, εικαστικών καλλιτεχνών, κινηματογραφιστών και σκηνογράφων. Η
έκρηξη των τεχνολογιών της εικόνας έχει επηρεάσει όχι μόνο τους ήχους που
ακούμε, αλλά επίσης το στυλ με το οποίο τους βλέπουμε να αλλάζουν για πάντα την
εμφάνιση και την αίσθηση της μουσικής.
State of Play / Κατάσταση
Παιχνιδιού
Η
ενότητα State of Play ρίχνει μια ματιά στους τρόπους με τους οποίους οι
καλλιτέχνες και οι σχεδιαστές παιχνιδιών έχουν πειραματιστεί με τις έννοιες του
παιχνιδιού και της χειρονομίας χρησιμοποιώντας τις τεχνολογίες της κάμερας.
DevArt
Η
DevArt προκαλεί ευθέως τη διαδεδομένη αντίληψη του τι είναι κώδικας
προγραμματισμού και τι τέχνη. Πρόκειται για μια εξύμνηση της τέχνης που
δημιουργείται με κώδικα, από καλλιτέχνες που εξωθούν τις δημιουργικές
δυνατότητες – εκεί όπου η τεχνολογία αποτελεί τον καμβά τους και ο κώδικας την
πρώτη ύλη τους.
Our
Digital Futures / Τα Ψηφιακά μας Μέλλοντα
Η
ενότητα Our Digital Futures παρουσιάζει μια επιλογή με ορισμένους από τους πιο
πειραματικούς και εστιασμένους στο μέλλον καλλιτέχνες, αρχιτέκτονες και
designers. Με ιδιαίτερη έμφαση στο σώμα και στο περιβάλλον μας, τα πρότζεκτ
καλύπτουν τους χώρους των cyborg και των τεχνολογιών που φοριούνται (wearable
technologies), των drones και των «μεγάλων» δεδομένων.
Indie Games Space / Χώρος Ανεξάρτητων
Βιντεοπαιχνιδιών
Το
Indie Games Space συγκεντρώνει βιντεοπαιχνίδια που δημιουργήθηκαν χωρίς αρχική
υποστήριξη από μια εταιρεία της βιομηχανίας του χώρου.
Εκθεσιακός χώρος, φουαγιέ
& σε χώρους περιμετρικά της Στέγης
Κάντε comment, like, share στα social media χρησιμοποιώντας το hashtag #digitalrevolution
Ωράρια λειτουργίας:
•
Κυριακή και καθημερινές 12:00 – 21:00 και 20:00 ο τελευταίος επισκέπτης
•
Παρασκευή – Σάββατο 12:00 – 22:00 και 21:00 ο τελευταίος επισκέπτης
Ο
επισκέπτης αγοράζει εισιτήριο με δυνατότητα εισόδου στην έκθεση εντός του
συγκεκριμένου ημιώρου που αναγράφεται στο εισιτήριο που προμηθεύτηκε.
Μπορεί
να παραμείνει στην έκθεση με το ίδιο εισιτήριο έως 4 ώρες.
Για
μια ολοκληρωμένη περιήγηση στην έκθεση, θα χρειαστείτε 1,5 – 2,5 ώρες.
Δεν
γίνονται ξεναγήσεις στη συγκεκριμένη έκθεση.
Τιμές εισιτηρίων:
Κανονικό: 5€ προπώληση – 7€ πόρτα
Κανονικό: 5€ προπώληση – 7€ πόρτα
Μειωμένο:
3€ προπώληση – 4€ πόρτα
Δωρεάν:
Παιδιά έως 5 ετών
Άνεργοι:
2€ (μόνο από τα εκδοτήρια της Στέγης με την επίδειξη της κάρτας)
Οικογενειακό
ή μικρή ομάδα 4-6 ατόμων (με 1 ή 2 ενήλικες και παιδιά): 12€ προπώληση – 17€
πόρτα
Ομαδικό
7+ άτομα κάθε ηλικίας: 3€ προπώληση – 4€ πόρτα
ΑΜΕΑ
& συνοδός: 3€ έκαστος (μόνο από τα εκδοτήρια της Στέγης με την επίδειξη της
κάρτας)
2η
επίσκεψη: 4€ πόρτα (μόνο από τα
εκδοτήρια της Στέγης με την επίδειξη του παλιού εισιτηρίου)
Παράλληλες εκδηλώσεις
Εκπαιδευτικά Προγράμματα για παιδιά, Εφήβους,
Οικογένειες
GENERATION D
Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2015
Η νέα γενιά είναι ψηφιακή! Τρία εργαστήρια ψηφιακής τέχνης για παιδιά και εφήβους με αφορμή την έκθεση Digital Revolution.
Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2015
Η νέα γενιά είναι ψηφιακή! Τρία εργαστήρια ψηφιακής τέχνης για παιδιά και εφήβους με αφορμή την έκθεση Digital Revolution.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1: Κωδικός «Πεταλούδα», Εργαστήριο δημιουργίας ψηφιακών ευχών με τη χρήση κώδικα προγραμματισμού για παιδιά 6-10 ετών & γονείς
Ημερομηνίες:
Σάββατο 7 Νοεμβρίου & Κυριακή 8 Νοεμβρίου 2015 / 11:00 – 12:30
Κόστος
συμμετοχής: 5 € για το κάθε παιδί και 5 € για τον κάθε ενήλικα
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2: Ένα βιβλίο που φωτίζει και μιλάει! Εργαστήριο δημιουργίας διαδραστικού pop-up βιβλίου για παιδιά 9 έως 12 ετών
Ημερομηνίες: Κυριακές
15, 22, 29 Νοεμβρίου & 6, 13 Δεκεμβρίου 2015 / 11:00 – 14:00
Κόστος
συμμετοχής: 45 € (και για τις πέντε συναντήσεις)
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3: Η ιαπωνική τέχνη origami στα χέρια των εφήβων. Εργαστήριο διαδραστικών χάρτινων κατασκευών με χρήση τεχνολογίας για εφήβους 12-16 ετών
Ημερομηνίες: Από το Σάββατο 19 Δεκεμβρίου έως την Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου 2015 (εκτός
Δευτέρας 21 Δεκεμβρίου)/ 11:00 – 14:00
Κόστος
συμμετοχής: 36 € (και για τις τέσσερις συναντήσεις)
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ DIGITAL Revolution
Ψηφιακή δημιουργικότητα: Από το Pac-Man...στη 3D εκτύπωση! Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για σχολεία στο πλαίσιο της έκθεσης Digital Revolution.
Απευθύνεται σε μαθητές από Δ΄Δημοτικού μέχρι και Γ΄Λυκείου
Οκτώβριος – Δεκέμβριος 2015
Κόστος συμμετοχής: 3 € ανά μαθητή
Ψηφιακή δημιουργικότητα: Από το Pac-Man...στη 3D εκτύπωση! Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για σχολεία στο πλαίσιο της έκθεσης Digital Revolution.
Απευθύνεται σε μαθητές από Δ΄Δημοτικού μέχρι και Γ΄Λυκείου
Οκτώβριος – Δεκέμβριος 2015
Κόστος συμμετοχής: 3 € ανά μαθητή