Pages

ΣΟΦΙΑ ΣΕΪΡΛΗ : «ΕΙΝΑΙ Η ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΡΟΛΟ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΤΗΝ ΠΡΟΚΛΗΣΗ"



"Δεν είναι όμορφη μήτε επιθυμητή. Έχει φροντίσει η ίδια γι’ αυτό. Από το γάμο της κι ύστερα βιώνει τη ματαιότητα των πάντων μέσα από ηθικούς κανόνες που συμφώνησε με τον εαυτό της. Ένα μυστικό την κρατά ζωντανή. Και κάποια πρόσωπα... αρκεί να μην τα χάσει." Αυτή είναι η Ισμήνη του Σωτήρη Σαμπάνη , που ανασταίνει μπροστά στο κοινό τις ταραγμένες περιόδους της μεταπολεμικής Ελλάδας μέσα από ένα δυναμικό κρεσέντο συναισθημάτων προς την προσωπική λύτρωση και ελευθερία. Φτάνοντας στην αλήθεια της ηρωίδας, μέσα από μια αφοπλιστικά αληθινή ερμηνεία, η Σοφία Σεϊρλή, στέκεται για πέμπτη φορά μόνη μπροστά στο κοινό, σε μια διαφορετική θεατρική συνάντηση, φέρνοντας στο φως τις αναμνήσεις, τις ελπίδες, τις πληγές αλλά και την δύναμη και την γενναιοδωρία μιας γυναίκας απλής και καθημερινής. Σε ένα διάλειμμα από την παράσταση «Ευγενείς Αγωνίες» που συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία της στο Από Μηχανής Θέατρο, η ίδια μίλησε στο Theaterview για τις δικές της  σταγόνες απόλαυσης, τις επιλογές ζωής και την αβάσταχτη μοναξιά της σκηνής που ζεσταίνει η άμεσα ή έμμεση επικοινωνία με το κοινό.

H Ισμήνη του Σωτήρη Σαμπάνη , που ερμηνεύετε, περνά μέσα από πολύ δύσκολες έως και ακραίες καταστάσεις. Που στηρίζεται ένας ηθοποιός για να ενσαρκώσει έναν τέτοιο ρόλο?

Ο ηθοποιός δεν μπορεί να μιμηθεί μια ηρωίδα. Εγώ τουλάχιστον δεν προσεγγίζω με αυτό τον τρόπο τις ηρωίδες μου, είτε στο σύγχρονο είτε στο κλασικό ρεπερτόριο. Μπαίνεις απλά στην θέση τους. Γίνεσαι αυτό που είναι αυτές, οπότε δημιουργείς μια εσωτερική διαδρομή , αντλώντας φυσικά και πράγματα από τον εαυτό σου, προκειμένου να φτάσεις στην αλήθεια του ήρωα. Και η αλήθεια αυτή λέγεται με πολλούς τρόπους.

Εσείς συναντάτε την Ισμήνη μέσα σας;

Ναι. Με έναν άλλον τρόπο και εγώ είχα μια τέτοια εμπειρία διαδρομής μιας σχέσης. Δεν ταυτίζονται φυσικά ποτέ τα γεγονότα σου με τα γεγονότα του ήρωα. Ίσως μάλιστα το μεγαλύτερο ενδιαφέρον ενός ρόλου για τον ηθοποιό προκύπτει , όταν έρχεται σε αντίθεση μαζί του και όχι όταν ταυτίζεται.

Σε ποια σημεία του ρόλου θα μπορούσατε να πείτε, ότι ταιριάζετε;

Η δύναμη και η γενναιοδωρία που δείχνει η ηρωίδα απέναντι στην ζωή , θα έλεγα ότι είναι και δική μου στάση. Το να μπορείς δηλαδή μέσα από τις δυσκολίες να βρίσκεις την δύναμη να προχωράς.

Μέσα σε αυτή την πολύ δύσκολη καθημερινότητα για όλους μας, οι δικές σας «ευγενείς αγωνίες» ποιες είναι;

Μικρά καθημερινά πράγματα. Από ένα χαμόγελο πριν ξεκινήσω την μέρα μου, μέχρι μια μυρωδιά, μια ωραία καλημέρα, ένα ζεστό σφίξιμο του χεριού. Από τέτοιες μικρές σταγόνες απόλαυσης μπορούμε να αντλήσουμε την ομορφιά της ζωής και να πάρουμε κουράγιο.

Τι είναι αυτό που σας γοήτευσε στο λόγο και στο σύμπαν του Σαμπάνη;

Έχει μια ευαισθησία ο λόγος του. Ενώ είναι ένα λαϊκό πρόσωπο έχει μια γλώσσα που αγγίζει την ποίηση και αυτό ήταν το πρώτο πράγμα που με ενδιέφερε , όταν το διάβασα. Επιπλέον μου αρέσουν τα κόντρα πράγματα. Γιατί είναι «κόντρα» εκ πρώτης όψεως και σαν ταπεραμέντο και σαν διάθεση, παρόλα αυτά έχω παρατηρήσει , ότι είναι αυτή η αντίθεση με τον ρόλο που λειτουργεί σαν πρόκληση και με ωθεί να ανακαλύπτω πράγματα σε αυτόν.

Από φόβο σμίγουν τελικά οι άνθρωποι;

Δεν είναι μια προσωπική μου εμπειρία. Είναι όμως μια πολύ συνηθισμένη κατάσταση, που μπορεί κανείς να την αισθανθεί και σε άλλα πράγματα. Τον φόβο μπορεί κανείς να τον συναντήσει σε χίλια δυο πράγματα, όχι μόνο στην ερωτική σχέση. Το να σταθείς ισότιμα απέναντι στα πράγματα, είτε στην δουλειά σου, είτε στην οικογένεια σου, είτε στις φιλίες σου, είτε στην κοινωνία, είναι πολύ δύσκολο.

Έχετε κάνει επιλογές ζωής από φόβο;

Ναι. Έχω κάνει. Από φόβο εγώ, πιθανόν, δεν παντρεύτηκα. Το αντίθετο δηλαδή από αυτό που συμβαίνει στην Ισμήνη. Φοβόμουν μην χαλάσει, μην φθαρεί. Δυο φορές στο «παρά πέντε» έφυγα. Από φόβο δεν έκανα παιδί, γιατί φοβόμουν ότι δεν θα μπορούσα να του δώσω αυτά που ήθελα.

Μετανιώνετε για αυτές τις επιλογές;

Μερικές φορές μάλλον αναρωτιέμαι πως θα ήταν η ζωή μου. Αλλά επειδή ήταν πολύ συνειδητές επιλογές δεν μένω εκεί. Από την άλλη μεριά η σχέση μου με το θέατρο, τις ηρωίδες μου, τα κείμενα, την αναζήτηση, που έδωσε και μου δίνει πολύ μεγάλη δύναμη, που πιθανόν να μην τα είχα ζήσει, αν είχα ακολουθήσει έναν άλλο δρόμο ζωής.

Μοναξιά νιώθετε;

Πολύ συχνά. Αλλά με ένα βιβλίο, μια ταινία, μια καλή παράσταση, μια καλή κουβέντα, μαζί με φίλους, την θάλασσα το καλοκαίρι, προσπαθώ να ξεφεύγω από αυτή. Σίγουρα ο φόβος της μοναξιάς ελλοχεύει. Πάντα εξάλλου υπάρχει ένα τίμημα για τα πράγματα. Φτάνοντας ωστόσο σε έναν απολογισμό μετράς τα θετικά.

Η μοναξιά της σκηνής πως αντέχεται?

Είναι κάτι πολύ δύσκολο. Για μένα αυτός είναι ο πέμπτος μονόλογος. Και μάλιστα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα από το καλοκαίρι, που έκανα την «Μεταμόρφωση της Χρυσαλίδας» , στο Φεστιβάλ Αθηνών. Οι ηρωίδες που έχω ενσαρκώσει , ωστόσο, είναι τελείως διαφορετικές. Δεν μοιάζουν ούτε θεατρικά , ούτε σε τίποτα. Είναι κάτι που επιλέγω αυτές οι διαφορετικές θεατρικές συναντήσεις.

Γιατί επιλέγετε τους μονολόγους;

Δεν τους επέλεγα. Αντίθετα εκείνοι με επέλεγαν, όπως έγινε την πρώτη φορά το 92 με την Αξιώτη. Το ίδιο συνέβη και με την «Ομορφάσχημη» του Καχτίτση, το 2004. Έπειτα ακολούθησε η συνεργασία μου με το Συν-Επί, όπου με φώναξε ο Άκης Βλουτής για να παίξω την Τζάκι της Γιέλινεκ. Την μόνη φορά που επέλεξα μόνη μου έναν μονόλογο, ήταν φέτος το καλοκαίρι. Και ο ρόλος της Ισμήνης ήρθε μετά από πρόταση. Μάλιστα θυμάμαι όταν με πήραν τηλέφωνο είπα «πάλι;». Δεν είχα σκοπό να το κάνω. Είναι κάτι πάρα πολύ δύσκολο και αυτό που σε ζεσταίνει είναι η παρουσία του κόσμου, γιατί είτε άμεσα είτε έμμεσα , όπως συμβαίνει στην παράσταση, επικοινωνείς μαζί του.

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία Τάκης Τζαμαργιάς
Σκηνικά – Κοστούμια Νίκος Αναγνωστόπουλος
Φωτισμοί Σοφία Αλεξιάδου
Ερμηνεύει η Σοφία Σεϊρλή

Το έργο θα εκδοθεί μαζί με επίμετρο από τις εκδόσεις Αιγόκερως

ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟ Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο, 210 5231131
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ Από 7 Ιανουαρίου 2012
ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ  Σάββατο 20.00, Κυριακή 21.30, Δευτέρα 21.30, Τρίτη 21.30
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ κανονικό: 15€, φοιτητικό: 10€
Κάθε Δευτέρα ένα εισιτήριο για δύο παραστάσεις: Ευγενείς Αγωνίες του Σωτήρη Σαμπάνη και Την Τρίτη στο σούπερ-μάρκετ του Εμμανουέλ Νταρλέ