Και τι δεν θα δούμε και φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, που ξεικινα την 1 Ιουνίου με ένα πρόγραμμα που βρίθει παραστάσεων. Δημοφιλείς έλληνες καλλιτέχνες, κορυφαίοι ξένοι δημιουργοί και πολλές (πάρα πολλές) νέες θεατρικές ομάδες ανοίγουν φέτος διάλογο όχι μόνο με το κοινό αλλά και με την ίδια την πόλη, διαμορφώνοντας έναν νέο πολιτιστικό χάρτη στην Αθήνα, που ξεκινά από τις πιο κρυμμένες γειτονιές της και φτάνει ως το Μεταξουργείο, την Πειραιώς , την Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού.
Συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση του φετινού προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου έδωσαν σήμερα στο αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Γιώργος Λούκος μαζί με τον Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλο Γερουλάνο. Μιλώντας στην κατάσταση του Φεστιβάλ ο κ. Λούκος αναφέρθηκε στους περσινούς ενδοιασμούς του σε σχέση με την ανταπόκριση του κοινού στα έργα και στις παραστάσεις και στην δικαίωση των καλλιτεχνικών και εισπρακτικών στόχων. Για ένα πρόγρμμα «καλαίσθητο, πολυσυλλεκτικό και εξωστρεφές» και μια Αθήνα που ξεδιπλώνεται μέσα από τις πολιτιστικές της δραστηριότητες αναδεικνύοντας μια νέα τοπογραφία και ανθρωπογεωγραφία της πόλης έκανε λόγο κατά τον χαιρετισμό του ο Υπουργός Πολιτισμού κ. Παύλος Γερουλάνος , επικεντρώνοντας τον λόγο του μια από τις σημαντικότερες πτυχές του Φεστιβάλ που δεν είναι άλλη από την επένδυση στην νέα γενιά: «Σαν χώρα και σαν πολιτεία έχουμε ένα μεγάλο στοίχημα. Να στρώσουμε το έδαφος σε μια νέα γενιά δημιουργίας η οποία πασχίζει να αποκτήσει βήμα. Είναι μια γενιά που έχει τεράστιες δυνατότητες και πολλά να προσφέρει. Αν δεν στηριχθεί, είτε θα αναγκαστεί να σιωπήσει, είτε θα πάει να δημιουργήσει σε μια άλλη χώρα… Δείξτε κατανόηση και δείξτε μεγαλοψυχία αν για μια χρονιά δεν δείτε το όνομά σας στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ. Κανείς δεν αμφισβητεί την ποιότητά σας και την ιστορική σας σημασία. Αλλά τώρα είναι η δύσκολη ώρα και τώρα είναι η ώρα να συνεργαστούμε για να κρατήσουμε ζωντανές τις φωνές μιας γενιάς που έχει τόσα να προσφέρει.»
Θέατρο σε Α Ενικό
Με δυο νύχτες χάρισμα στο κοινό επιστρέφει το Θέατρο σε Τροχόσπιτο του Γ. Νανούρη – το οποίο παρακολούθησαν πέρσι περισσότεροι από 2000 θεατές - από 1 Ιουνίου στην Πρώην Κορεάτικη Αγορά. Με τον Χρήστο Θεοδώρου στο πιάνο και γνωστούς και αγαπημένους καλλιτέχνες, τα ονόματα των οποίων θα ανακοινωθούν σύντομα, να παίζουν, να τραγουδούν και να χορεύουν μέσα σε μια παρεϊστικη διάθεση.

Πειραιώς – Kunsthalle Athena και Ωδείο Ηρώδου του Αττικού
Από τις 13 Ιουνίου και μετά θα αρχίσουμε να βλέπουμε και άλλους ηθοποιούς επί σκηνής με το Θωμά Μοσχόπουλο να κάνει την αρχή παρουσιάζοντας την «Μέδουσα : Σχέδια και αυτοσχεδιασμοί για σχεδίες και ναυάγια» (13-17 Ιουνίου), ενώ ακολουθούν: ο Σταύρος Τσακίρης που μετά το εξαιρετικό Breath συναντάει τον Κ. Ρήγο, τον Γ. Τσορτέκη και την Τ. Παπαμόσχου στην performance «Νιζίνσκυ: Είμαι μια μαριονέττα του θεού» βασισμένη στην αλληλογραφία του θρυλικού χορευτή Βασλάβ Νιζίνσκυ (18 Ιουνίου), η Κusthalle Athena και η Θέμις Μπαζάκα με την έκθεση – παράσταση – πείραμα «Αποχαιρετισμός» που θα παρουσιάζεται σε διάφορους χώρους του παλιού κτιρίου της Κ.Α. στο Μεταξουργείο (26-27 Ιουνίου) και το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κρήτης με τον «Υπηρέτη δύο αφεντάδων» του Κάρλο Γκολντόνι, σε μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ και σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα.
Πολεοδομές
Πόλη και Πολιτισμός συναντιούνται μέσα από πέντε διαφορετικές , αλληλοεπηρεαζόμενες παραστάσεις από αντίστοιχους νεανικούς πειραματικούς θιάσους, σε πέντε ταράτσες και αυλές της Αθήνας, αναδεικνύοντας μια νέα τοπογραφία και γράφοντας και σκηνοθετώντας ένα εναλλακτικό ντοκιμαντέρ της πόλης . Έτσι από 3-5 Ιουλίου η ομάδα Μag παρουσιάζει την «Αυτοβιογραφία» του Τόμας Μπέρνχαρντ, σε σκηνοθεσία Κώστα Κουτσολέλου και Έλενας Πολυγένη και μετάφραση του Βασίλη Τομανά, η Ομάδα MKultra μας πηγαίνει μια εκδρομή «σε έναν ενδιάμεσο χώρο, μια προσωρινή γειτονιά, κρυμμένη στην Αθήνα» (7-9 Ιουλίου), η ομάδα Nova Melancholia στην δεύτερη συμμετοχή της στο Φεστιβάλ μετά το έργο Habemus Papam που παρουσίασε πριν από δυο χρόνια περίπου επιστρέφει με την παράσταση «Πρώτος Στοχασμός: Περί όσων μπορούν να τεθούν εν αμφιβόλω» , βασισμένη στον Ρενέ Ντεκάρτ, η Ομάδα Χάπι Εντ και η Γεωργία Μαυραγάνη που με όχημα την μεγάλη ηθοποιό Υβόννη Μαλτέζου παρουσιάζουν την «Ταράτσα του Αυτόχειρα» βασισμένη στην τραγική αυτοκτονία της ποιήτριας Κοραλίας Θεοτοκά, τον Δεκέμβριο του 1976 για να ξεδιπλώσουν «όσα αξίζει να ειπωθούν λίγο πριν το οποιοδήποτε τέλος» και τέλος η Ομάδα Projector και ο Ανέστης Αζάς παρουσιάζουν την «Κινούμενη Πόλη» στην εποχή της κρίσης.
Vasistas – Άρης Ρέτσος- Oμάδα Pequod και Πειραματική Σκηνή Θ.Ο.Κ.
Λίγο πριν τελειώσουμε με το Ελληνικό Θέατρο στην Αθήνα, στεκόμαστε στην ομάδα Vasistas – από τις τάξεις της οποίας ξεπήδησε η βραβευμένη με Volpi στο Φεστιβάλ Βενετίας για την ερμηνεία της στο Attemberg της Αθηνάς- Ραχήλ Τσαγγάρη, Αριάν Λαμπέτ- και την Αργυρώ Χιώτη , που μετά το περσινό Phobia, παρουσιάζουν στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης από 11-13 Iουλίου το Spectacle, μια εύπλαστη κινούμενη εγκατάσταση με ανθρώπους εγκλωβισμένους σε ένα δίκτυο με άγνωστη έξοδο διαφυγής. Στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού ο Άρης Ρέτσος παρουσιάζει στις 5 Ιουλίου τον «Θρόνο Ατρειδών» με Κλυταιμνήστρα την Κόρα Καρβούν , Αγαμέμνονα τον Κωνσταντίνο Αβαρικιώτη και Ορέστη τον Ερμή Μαλκότση ενώ η ομάδα Pequod επαναπροσδιορίζει τον ρόλο του θεατή προσεγγίζοντας το θέμα της εργασίας μέσα από σύγχρονα και διαχρονικά ερωτήματα στην devised παράσταση «Εργασία και Χαρά» (14-17 Ιουλίου). Για το τέλος αλλά όχι τελευταία αφήσαμε την παράσταση «Λίγο Ακόμα» της Πειραματικής Σκηνής του Θ.Ο.Κ. , όπου 13 άνθρωποι συναντιούνται σε ένα «δωμάτιο ευχών» προσπαθώντας να κερδίσουν λίγο χρόνο για τις επιθυμίες τους.
Ξένο Θέατρο
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
