Pages

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ & ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ- ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 : ΜΕΡΙΚΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΤΡΑΒΗΞΑΝ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ


Πως το θεατρικό σύμπαν του Ίψεν μπορεί να χωρέσει σε έναν ραδιοφωνικό σταθμό; Που συναντά το post-documentary theatre του Πρόδρομου Τσινικόρη την κλασσική δραματουργία ; Τι είδους σκηνές και τι θέατρα περιέχει η Πλατεία Θεάτρου, στο κέντρο της Αθήνας ανάμεσα σε δρόμου που φέρουν τα ονόματα του Αισχύλου, του Σοφοκλή και του Ευριπίδη; Πως ήταν η θεατρική εμπειρία των αρχείων Ελλήνων όταν παρακολουθούσαν τρεις τραγωδίες και ένα σατυρικό δράμα μαζί; Είσαστε έτοιμη για μια μοναδική δεκάωρη θεατρική παράσταση; 

Ξεχωριστές θεατρικές συναντήσεις από το Κουκλόσπιτο του Ίψεν σε μια πρωτότυπη ιδέα του Νίκου Καραθάνου μέχρι την συνέχεια των Τσεχωφικών ηρώων του Βυσσινόκηπου στο σήμερα, και από την επιστροφή των Rimini Protokol στην Αθήνα για μια συνεργατική περφόρμανς από καλλιτέχνες και "ειδικούς της καθημερινότητας" στο μεταμορφωμένο ViZ Laboratory for Visual Culture, μέχρι την θεατρική μεταφορά της αυτοβιογραφικής νουβέλας του Εντουάρ Λουί από τον Thomas Ostermeier, την Πόλη του Διονύσου (Dionysos Stadt) σε σκηνοθεσία Christopher Rüpig από το Münchner Kammerspiele και το καθηλωτικό οικογενειακό δράμα του παγκοσμίου φήμης σκηνοθέτη του θεάτρου και του κινηματογράφου Κορνέλ Μούντρουτσο (Kornel Mundruczo) "Κομμάτια μιας γυναίκας" (Pieces of a woman) οι επιλογές πολλές σε ένα φεστιβαλικό καλοκαίρι που αν όλα πάνε καλά αναμένεται πολύ ενδιαφέρον αλλά και πολύ διαφορετικό!



ΧΩΡΟΣ Δ
Νίκος Καραθάνος
Το κουκλόσπιτο
του Χένρικ Ίψεν

Ο σκηνικός χώρος μετατρέπεται σε ραδιοφωνικό στούντιο και οι ηθοποιοί ερμηνεύουν το Κουκλόσπιτο του Ίψεν σαν να εκπέμπεται από ραδιοφωνικό σταθμό – μια ιδέα του Νίκου Καραθάνου εμπνευσμένη από μια εικόνα: «Έναν επαρχιακό σταθμό, ας πούμε στο Καρπενήσι, ένα βράδυ Χριστουγέννων, να εκπέμπει το Κουκλόσπιτο του Ίψεν. Να εκπέμπεσαι, να φωνάζεις δυνατά και να μη σε βλέπει κανείς. Όταν είσαι στο ραδιόφωνο νιώθεις τόσο μόνος, τόσο ανάπηρος, τόσο λειψός
και, ταυτοχρόνως, έχεις μια υπερμεγέθη, τιτάνια δύναμη στη φωνή. Και καμιά φορά σκέφτεσαι, όταν μιλάς, ότι σ’ ακούει όλος ο κόσμος. Άραγε, όμως, σ’ ακούει κανείς;».
Η αγωνία της φωνής ν’ ακουστεί ενισχύει τη μοναξιά του σώματος. Ακούμε, άραγε, καλύτερα όταν δεν βλέπουμε; Βλέπουμε πιο βαθιά όταν εμπιστευόμαστε τον κόσμο της ακοής; Ένα επιτελείο ξεχωριστών ερμηνευτών, μεταξύ άλλων ο Χρήστος Λούλης, η Γαλήνη Χατζηπασχάλη, η Ελένη Κοκκίδου, ο Άγγελος Παπαδημητρίου και ο ίδιος ο Νίκος Καραθάνος, που έχει τη σκηνοθετική σύλληψη, γίνονται οι ραδιοφωνικοί εκφωνητές της έντονα προσωπικής αυτής ανάγνωσης, όπου κεντρικό ρόλο παίζει η δραματουργία του ήχου και η μουσική του Άγγελου Τριανταφύλλου.
Μια παράσταση που απηχεί την αγάπη για το ραδιοφωνικό θέατρο και ταυτόχρονα συντονίζεται με την επιστροφή στον λόγο που υπηρετεί ένα θέατρο της ακοής.


Μετάφραση Γιώργος Σκεύας  
Σκηνοθεσία - Διασκευή Νίκος Καραθάνος 
Σκηνικά Μυρτώ Λάμπρου 
Κοστούμια Έλλη Παπαγεωργακοπούλου 
Μουσική Άγγελος Τριανταφύλλου 
Κίνηση Αμάλια Μπένετ 
Βοηθός σκηνοθέτη Ιωάννα Μπιτούνη 
Φωτογράφος - Καλλιτεχνική επιμέλεια υλικού προώθησης Xρήστος
Συμεωνίδης 
Παίζουν (αλφαβητικά) Βασιλική Δρίβα, Νίκος Καραθάνος, Ελένη
Κοκκίδου, Χρήστος Λούλης, Ιωάννα Μπιτούνη, Άγγελος Παπαδημητρίου, 
Γαλήνη Χατζηπασχάλη • Εκτέλεση παραγωγής POLYPLANITY Productions /
Γιολάντα Μαρκοπούλου και Βίκυ Στρατάκη

Η ομάδα ευχαριστεί τον Γιώργο Μουχταρίδη και τον Pepper 96.6 FM για την ευγενική παραχώρηση του στούντιο για την πραγματοποίηση της φωτογράφισης.



ΧΩΡΟΣ Ε
Πρόδρομος Τσινικόρης
Thank God It’s Monday at the Cherry Orchard
Μια post-documentary παράσταση, βασισμένη στον Βυσσινόκηπο του Άντον Τσέχωφ. Στο τελευταίο, έντονα συμβολικό έργο του (1903), ο Άντον Τσέχωφ περιγράφει τη διαδρομή μιας οικογένειας των αρχών του 20ού αιώνα που, αδυνατώντας να αντιληφθεί τις κοινωνικοπολιτικές αλλαγές της εποχής, χάνει σε πλειστηριασμό το πατρογονικό κτήμα. Αξιοποιώντας την εμπειρία του στο θέατρο-ντοκιμαντέρ, ο Πρόδρομος Τσινικόρης εμπνέεται από το τσεχωφικό έργο κι επιχειρεί να φανταστεί
τη συνέχεια της ιστορίας στo σήμερα.
Πώς διαχειρίζονται οι τσεχωφικοί χαρακτήρες το τραύμα της απώλειας; Τι μπορεί να συμβαίνει στη ζωή τους μετά τον εκτοπισμό από την οικογενειακή εστία και σε τι είδους νέα αρχή προσβλέπουν; Αν ο Βυσσινόκηπος αποτελούσε προάγγελο των επαναστάσεων που θα ακολουθούσαν στη Ρωσία, ποιες εναλλακτικές μπορούν να φανταστούν οι ήρωές του για την επόμενη μέρα, όταν οι σταθερές του ιδιωτικού, κοινωνικού και οικονομικού βίου κλυδωνίζονται συθέμελα;

Σύλληψη - Κείμενο - Σκηνοθεσία Πρόδρομος Τσινικόρης
Σκηνικά - Κοστούμια
Ελένη Στρούλια
• Φωτισμοί Ελίζα Αλεξανδροπούλου
• Έρευνα & δραματουργική
συνεργασία Ιωάννα Βαλσαμίδου
• Δραματουργία Martin Valdez Stauber
• Μουσική Παναγιώτης Μανουηλίδης
• Βίντεο Δημήτρης Ζάχος
• Συνεργασία στη σκηνογραφία και την ενδυματολογία Ζαΐρα Φαληρέα
• Βοηθός σκηνοθέτη Κορίνα Βασιλειάδου
• Σχέδια - Υλικό προώθησης Μιχάλης Βαλάσογλου
• Εκτέλεση παραγωγής Κωστής Παναγιωτόπουλος
• Παίζουν Γιώργος Βαλαής, Μιχάλης Βαλάσογλου, Μαρία Πανουργιά, Νάνσυ Σιδέρη, Καλλιόπη Σίμου, Πρόδρομος Τσινικόρης

Η έρευνα για το Thank God It’s Monday at the Cherry Orchard υποστηρίχθηκε από το
Onassis AiR - Πρόγραμμα Διεθνούς Καλλιτεχνικής Φιλοξενίας και Έρευνας του
Ιδρύματος Ωνάση.

Εργαστήριο post-documentary theatre
από τον Πρόδρομο Τσινικόρη
Θέατρο-ντοκιμαντέρ και κλασική δραματουργία: συμβατοί ή ασύμβατοι κόσμοι; Πώς να αξιοποιηθεί η πραγματικότητα ως υλικό για την ερμηνεία κλασικών έργων μέσα από σύγχρονο πρίσμα; Πώς μπορεί να δημιουργηθεί ένα εναλλακτικό σκηνικό αφήγημα μέσα από ένα κλειστό δραματουργικό σχήμα;
Το εργαστήριο απευθύνεται σε σκηνοθέτες, ηθοποιούς, συγγραφείς, δραματουργούς, δημοσιογράφους. Οι συμμετέχοντες πρέπει να έχουν δει την παράσταση και να έχουν διαβάσει το πρωτότυπο έργο.

Μέγιστος αριθμός συμμετοχών: 15 άτομα
Αιτήσεις συμμετοχής, με αποστολή βιογραφικού: seminars@greekfestival.gr



ΧΩΡΟΣ Β
Rimini Protokoll, Kostis Stafylakis & guests
Oι γκουρού της Πλατείας Θεάτρου
Μια συνεργατική περφόρμανς από καλλιτέχνες και «ειδικούς της καθημερινότητας»

Τι είδους σκηνές και τι θέατρα περιέχει η Πλατεία Θεάτρου, στο κέντρο της Αθήνας, ανάμεσα σε δρόμους που φέρουν τα ονόματα του Αισχύλου, του Σοφοκλή και του Ευριπίδη; Ποιοι οι «πρωταγωνιστές» τους; Πού βρίσκονταν δέκα χρόνια πριν και πώς φαντάζονται τον εαυτό τους δέκα χρόνια μετά; Το «Guru Bar», ορόσημο της νυχτερινής Αθήνας από τα μέσα του ’90 μέχρι τις αρχές του 2000, έκλεισε οριστικά στην αρχή της «κρίσης» και πρόσφατα μεταμορφώθηκε σε ViZ Laboratory for Visual Culture.
Σήμερα, στο «τέλος» της περιόδου της «κρίσης», οι Rimini Protokoll επιστρέφουν στο Φεστιβάλ Αθηνών, ακριβώς δέκα χρόνια μετά τον Προμηθέα στην Αθήνα που παρουσιάστηκε στο Ηρώδειο με 103 Αθηναίους επί σκηνής, για να εργαστούν εκ νέου με «ειδικούς της καθημερινότητας» σε ένα πρότζεκτ εμπνευσμένο από τη μεταμόρφωση της Πλατείας Θεάτρου.
Αυτή τη φορά ο Daniel Wetzel συνεργάζεται με τον Κωστή Σταφυλάκη και το ViZ Laboratory for Visual Culture και προσκαλούν έξι δημιουργούς, από διαφορετικά καλλιτεχνικά πεδία, να συνδημιουργήσουν μικρές επιτελεστικές σπουδές για την περασμένη δεκαετία αλλά και γι’ αυτήν που έρχεται, ξεχωριστές όψεις ενός πολυπρισματικού αφηγήματος για την Αθήνα, για το χθες και το αύριο των κατοίκων της.
Το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει τη δημιουργική διαδικασία σε μορφή «work in progress», σε τέσσερις συναντήσεις με παρουσιάσεις που θα πραγματοποιηθούν στο ViZ Laboratory for Visual Culture.

Μέθοδος Daniel Wetzel
• Καλλιτεχνική διεύθυνση Κωστής Σταφυλάκης, Daniel Wetzel
• Συμμετέχουν έξι καλλιτέχνες και έξι «ειδικοί της καθημερινότητας»
•Συνεργασία ViZ Laboratory for Visual Culture, μια πρωτοβουλία των
Εργαστηρίων 11 & 12 της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, με την υποστήριξη του
Ιδρύματος Ωνάση και της Εταιρείας Ανάπτυξης & Τουριστικής Προβολής του Δήμου
Αθηναίων
Συμπαραγωγή Rimini Protokoll

ViZ LABORATORY FOR VISUAL CULTURE
Work in progress παρουσιάσεις
ΓΕΡΜΑΝΙΑ – ΕΛΛΑΔΑ


ΧΩΡΟΣ Δ

Schaubühne - Thomas Ostermeier
Ιστορία της βίας
Βασισμένο στο μυθιστόρημα του Εντουάρ Λουί

Ένα βράδυ Χριστουγέννων, ο Εντουάρ γνωρίζει τον αλγερινής καταγωγής Ρεντά και καταλήγουν στο διαμέρισμά του. Τα πράγματα, όμως, παίρνουν σύντομα άσχημη τροπή. Στην αυτοβιογραφική νουβέλα του, ο νεαρός, παγκόσμια καθιερωμένος για τη δραστικότητα της γραφής του, Εντουάρ Λουί, αντλώντας υλικό από μια ακραία τραυματική νύχτα που βίωσε, αποκαλύπτει την αγριότητα που χαρακτηρίζει τη σύγχρονη κοινωνία. Το ταξικό μίσος, η ομοφοβία, η ξενοφοβία αλλά και η απέχθεια για τον ίδιο τον εαυτό σχολιάζονται αριστουργηματικά στο έργο, που διαβάστηκε σ’όλη στην Ευρώπη και έγινε παράσταση από τη Schaubühne. Ο αγαπημένος του ελληνικού κοινού γερμανός σκηνοθέτης Τόμας Οστερμάγερ, πέντε χρόνια μετά την τελευταία του παράσταση στην Πειραιώς 260 (Μικρές Αλεπούδες, 2015), επανέρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών με την παράσταση που σόκαρε, ενθουσίασε και συζητήθηκε πολύ στην παγκόσμια περιοδεία της, για την ευρηματικότητά της και τις εξαιρετικές ερμηνείες των ηθοποιών.

Σκηνοθεσία Thomas Ostermeier
Διασκευή Thomas Ostermeier, Florian Bochmeyer, Édouard Louis
Βοηθός σκηνοθέτη David Stöhr
Σκηνικά -Κοστούμια Nina Wetzel
Μουσική Nils Ostendorf
Βίντεο Sébastien Dupouey
Δραματουργία Florian Borchmeyer
Σχεδιασμός φωτισμών Michael Wetzel
Συνεργαζόμενη χορογράφος Johanna Lemke
Παίζουν Christoph Gawenda, Laurenz Laufenberg, Renato Schuch, Alina Stiegler και ο μουσικός Thomas Witte
Παραγωγή Schaubühne Berlin
Συμπαραγωγή Théâtre de la Ville Paris, Théâtre National Wallonie-Bruxelles, St. Ann’s Warehouse Brooklyn
Υποστήριξη LOTTO-Stiftung Berlin
Κατάλληλο για θεατές 16+
ΓΕΡΜΑΝΙΑ



ΧΩΡΟΣ Δ

Münchner Kammerspiele - Christopher Rüping
Dionysos Stadt / Η πόλη του Διονύσου

Πώς ήταν η θεατρική εμπειρία των αρχαίων Ελλήνων όταν παρακολουθούσαν τρεις τραγωδίες και ένα σατυρικό δράμα μαζί, και γιατί η σημερινή εμπειρία να περιορίζεται στο τυπικό δίωρο; Ποιος είναι ο τραγικός ήρωας στις μέρες μας και ποια τα αντίστοιχα τραγικά διλήμματα των σύγχρονων ανθρώπων; Πώς θα μπορούσαμε να αυξήσουμε τη θεατρική απόλαυση κατά τα αρχαία πρότυπα; Ο 35χρονος Κρίστοφερ Ρύπινγκ, ένα από τα πλέον ανερχόμενα ονόματα στην Ευρώπη, έψαξε τις απαντήσεις στη γενέτειρα του θεάτρου, την Αρχαία Ελλάδα, και δημιούργησε μια μοναδική 10ωρη θεατρική παράσταση, προσεγγίζοντας με σύγχρονη ματιά τα παραπάνω ερωτήματα.
Διατρέχοντας τα δραματικά έργα που αφηγούνται τις περιπέτειες του Προμηθέα, του Αχιλλέα, της Κασσάνδρας, της Ηλέκτρας, του Οδυσσέα και πολλών άλλων ηρώων, αυτή η μοντέρνα, ανατρεπτική και χιουμοριστική τετραλογία ξεκινά από το μεσημέρι και περιλαμβάνει αναλυτικές οδηγίες για την παρακολούθηση του συνόλου των παραστάσεων, διαλείμματα για φαγητό, ειδικές ασκήσεις για να ξεπιαστούν οι θεατές, αλλά και ξέφρενο πάρτι! Κέρδισε το βραβείο Καλύτερης Γερμανόφωνης
Παράστασης στα βραβεία Nestroy 2019 και ανακηρύχθηκε Καλύτερη Γερμανική Παράσταση για το 2019 (Teater Heute), ενώ ο Ρύπινγκ ανακηρύχθηκε σκηνοθέτης της χρονιάς και ξεχωριστά βραβεία κέρδισαν για τις ερμηνείες τους οι ηθοποιοί της παράστασης.

Σκηνοθεσία Christopher Rüping
Δραματουργία Valerie Göhring, Matthias Pees
Σκηνικά Jonathan Mertz
Κοστούμια Lene Schwind
Μουσική Jonas Holle,
Matze Pröllochs
Βίντεο Susanne Steinmassl
Φωτισμοί Christian Schweig,
Stephan Mariani
Yποδοχή Felix Lübkemann
Διεύθυνση σκηνής Julia
Edelmann
Παίζουν Maja Beckmann, Majd Feddah, Nils Kahnwald, Gro
Swantje Kohlhof, Wiebke Mollenhauer, Jochen Noch, Matze Pröllochs,
Benjamin Radjaipour
Παραγωγή Münchner Kammerspiele

Προμηθέας. Η εφεύρεση του ανθρώπου
Παίζουν Nils Kahnwald (Πρόλογος, Πρώτος άνθρωπος), Benjamin Radjaipour
(Προμηθέας), Majd Feddah (Δίας), Gro Swantje Kohlhof (Νύκτα), Maja
Beckmann (Ιώ), Wiebke Mollenhauer (Ηρακλής, Πρώτος άνθρωπος), Matze
Pröllochs (Μικρός τυμπανιστής)

Τροία. Ο πρώτος πόλεμος
Παίζουν Jochen Noch (Μοίρα, Αγαμέμνων), Matze Pröllochs (τύμπανα,
Αγγελιοφόρος), Gro Swantje Kohlhof (Νύκτα, Τρωαδίτισσα), Maja Beckmann
(Πάτροκλος, Τρωαδίτισσα), Nils Kahnwald (Πάτροκλος, Αγγελιoφόρος), Benjamin
Radjaipour (Πάτροκλος, Αγγελιοφόρος), Wiebke Mollenhauer (Αχιλλέας,
Τρωαδίτισσα), Majd Feddah (Έκτορας)

Ορέστεια. Η πτώση μιας οικογένειας
Παίζουν Benjamin Radjaipour (Φύλακας, Πυλάδης, Προμηθέας), Maja Beckmann
(Κλυταιμνήστρα, Ελένη), Majd Feddah (Αίγισθος, Θυέστης), Jochen Noch
(Αγαμέμνων, Ατρέας, Μενέλαος), Gro Swantje Kohlhof (Κασσάνδρα, Ιφιγένεια,
Ερμιόνη), Wiebke Mollenhauer (Ηλέκτρα), Nils Kahnwald (Ορέστης), Matze
Pröllochs (Απόλλωνας)

Τι ταύτα προς τον Διόνυσον;
Παίζουν Maja Beckmann, Jochen Noch, Majd Feddah, Nils Kahnwald, Gro
Swantje Kohlhof, Wiebke Mollenhauer, Benjamin Radjaipour (Σάτυροι), Matze
Pröllochs (τύμπανα), Nils Kahnwald (Επίλογος)

ΓΕΡΜΑΝΙΑ


ΧΩΡΟΣ Η
TR Warszawa - Kornél Mundruczó
Κομμάτια μιας γυναίκας

Μετά την Απομίμηση ζωής, που είχε συγκλονίσει το φεστιβαλικό κοινό το καλοκαίρι του 2018, ο Κορνέλ Μούντρουτσο (Kornél Mundruczó), παγκοσμίου φήμης σκηνοθέτης για το θέατρο και τον κινηματογράφο, δημιουργός της πολυσυζητημένης Νυχτερίδας και του Λευκού θεού, που τιμήθηκε στις Κάννες, έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών με τη νέα του παράσταση, σε ανάθεση του TR Warszawa, εκ των πιο γνωστών πολωνικών θεάτρων στη διεθνή σκηνή. Το Κομμάτια μιας γυναίκας (Pieces of a Woman) που υπογράφει η σταθερή συνεργάτιδά του Κάτα Βέμπερ, σεναριογράφος του Λευκού θεού και δραματουργός του Απομίμηση ζωής, είναι ένα καθηλωτικό οικογενειακό δράμα, με ηρωίδα μια γυναίκα στη σύγχρονη Βαρσοβία.
Μια τραυματική εμπειρία γίνεται αφετηρία ενός καθολικού αναπροσδιορισμού: Η τριαντάχρονη Μάγια χάνει το μωρό της. Θα καταφέρει, άραγε, να βρει το κίνητρο να παλέψει για τον εαυτό της και τα αγαπημένα της πρόσωπα; Θα μπορέσει να διεκδικήσει την προσωπική της ελευθερία και αυτοπραγμάτωση; Σύμφωνα με τον σκηνοθέτη, «το μονοπάτι που επιλέγει η Μάγια είναι το μονοπάτι της μέσης γυναίκας. Βιώνει όλα όσα βιώνουν οι γυναίκες που βλέπουν τις επιθυμίες τους να συνθλίβονται και κυριεύονται από τον πόνο τους, μέχρι να μπορέσουν να ξανανοιχτούν, έτοιμες για ζωή, με μεγαλύτερη ενσυναίσθηση, βάθος και, φυσικά, χαρά».

Σκηνοθεσία Kornél Mundruczó
Κείμενο - Διασκευή Kata Wéber
Συνεργαζόμενος θεατρικός συγγραφέας Soma Boronkay
Σκηνικά – Κοστούμια Monika Pormale
Μουσική Asher Goldschmidt
Διεύθυνση φωτισμών Paulina Góral
Βοηθός σκηνοθέτη Karolina Gębska
Διεύθυνση σκηνής Katarzyna
Gawryś-Rodriguez
Ταυτόχρονη μετάφραση Dr Patrycja Paszt
Μετάφραση Jolanta Jarmołowicz
Βοηθός σκηνογράφου - Οργάνωση παραγωγής Karolina Pająk
Βοηθός ενδυματολόγου Małgorzata Nowakowska
Παίζουν Dobromir Dymecki, Monika Frajczyk, Magdalena Kuta, Sebastian Pawlak, Marta Ścisłowicz, Justyna Wasilewska, Agnieszka Żulewska • Εταίρος Hungarian Cultural Institute in Warsaw

Παραγωγή TR Warszawa
ΟΥΓΓΑΡΙΑ / ΠΟΛΩΝΙΑ


Κείμενα εισαγωγής: Ραμαντάνη Δέσποινα