Ένα θέατρο συνόλου, μεγάλων απαιτήσεων και συνάμα προσιτό σε όλους, με νέες παραγωγές αλλά και επαναλήψεις, ενίσχυση και προώθηση του σύγχρονου ελληνικού έργου, άνοιγμα σε συνεργασίες με το εξωτερικό, στήριξη νέων δοκιμών και τάσεων και ανάδειξη νέων ταλαντούχων ανθρώπων μέσα από την λειτουργία της Πειραματικής Σκηνής, δράσεις κοινωνικής ευθύνης και αλληλεγγύης, συνεργασίες με άλλους πολιτιστικούς φορείς, θεσμοθέτηση του Διεθνούς Εργαστηρίου Αρχαίου Δράματος, διευρυμένο πρόγραμμα εργαστηρίων, δημιουργία του Μικρού Εθνικού, εργασίες υποδομής στους χώρους του Εθνικού Θεάτρου και φυσικά με έμφαση στην Εκπαίδευση και την Παιδεία των νέων επαγγελματιών του θεάτρου με την έναρξη της λειτουργίας Τμήματος Σκηνοθεσίας Θεάτρου ανακοίνωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής Στάθης Λιβαθινός κατά την διάρκεια της συνέντευξης τύπου που δόθηκε για την παρουσίαση του ρεπερτορίου 2017-2018.
Την αυλαία της νέας θεατρικής σεζόν θα ανοίξει το αριστούργημα του Ίψεν Πέερ Γκυντ , σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη, με την Στεφανία Γουλιώτη, τον Ιερώνυμο Καλετσάνο, τον Δημήτρη Λιγνάδη, τον Δημήτρη Μοθωναίο, την Γιούλκα Σκαφιδά, τον Σπύρο Τσεκούρα, την Νάνσυ Μπουκλή, την Ζωή Μυλωνά, τον Πάνο Παπαδόπουλο, την Κατερίνα Πατσιάνη, τον Βαγγέλη Ρωμιό , τον Γιάννη Τσουραμάκη και τον Γιώργη Τσουρή
Στην σκηνή "Νίκος Κούρκουλος" θα παιχτεί σε επανάληψη το έργο "Στέλλα Κοιμήσου" του Γιάννη Οικονομίδη, σε σκηνοθεσία του ίδου ενώ από 1η Φεβρουαρίου θα παρουσιαστεί το έργο της Σοφίας Καψουρού "Σούμαν" σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη.
Στο θέατρο Rex η Άλκηστη του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία και επεξεργασία μετάφρασης Κατερίνας Ευαγγελάτου παρουσιάζεται από τις 23-30 Σεπτεμβρίου ενώ στις 22 Νοεμβρίου θα παρουσιαστεί σε επανάληψη η Οπερέττα - Μια παράσταση με αφορμή την Οπερέττα του Βίτολντ Γκομπρόβιτς, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου. Στις 18 Ιανουαρίου θα κάνει πρεμιέρα το έργο MayaBuff. Ένα ντελίριο του Μαγιακόφσκι, βασισμένο στο έργο Μυστήριο Μπουφφ, σε σκηνοθεσία-χορογραφία του Γιάννη Μανταφούνη ενώ στις 22 Φεβρουαρίου θα παρουσιαστεί το "Παιχνίδι της Σφαγής" του Ευγένιου Ιονέσκο, σε μετάφραση - διασκευή του Γεράσιμου Ευαγγελάτου και σκηνοθεσία του Γιάννη Κακλέα.
Στην Πειραματική Σκηνή επανέρχεται η Λένα Κιτσοπούλου από 12 Οκτωβρίου με τους Τυραννόσαυρους REX έως τις 5 Νοεμβρίου ενώ στις 18 Νοεμβρίου πρεμιέρα θα κάνει το Φιντανάκι του Παντελή Χόρν σε σκηνοθεσία Ανέστη Αζά και στις 29 Νοεμβρίου η Βάσω Καμαράτου και ο Κώστας Κουτσολέλος θα παρουσιάσουν το Lasxiatemi Morire, από την άρια του Claudio Monteverdi "Lamento d' Arianna"
Στο πλαίσιο της δημιουργίας του Μικρού Εθνικού η κεντρική σκηνή υποδέχεται την ΜΟΜΟ του Μίχαελ Έντε, ένα αλληγορικό παραμύθι για τον χρόνο που μετριέται με τους χτύπους της καρδιάς μας, που πρωτοκυκλοφόρησε στην Γερμανία το 1973, μεταφράστηκε σε περισσότερες από 40 γλώσσες και χαρακτηρίστηκε από κριτικούς αλλά και φιλοσόφους ως "ένα από τα σημαντικότερα βιβλία του 20ου αιώνα" ενώ στις 10 Οκτωβρίου θα κάνει πρεμιέρα και το έργο του Άντρι Σνάρι Μαγκνασον " Τα παιδιά του γαλάζιου πλανήτη" (για παιδιά από 4 έως 8 ετών)
Συμπαραγωγές
Η πρώτη συνεργασία των δυο ιστορικότερων θεάτρων της Αθήνας συνεχίζεται με την ολοκληρωμένη σκηνική μεταφορά και παρουσίαση της τριλογίας του Στρατή Τσίρκα "Ακυβέρνητες Πολιτείες" στο Θέατρο Τέχνης από μια ενιαία ομάδα ηθοποιών. Στις 11 Οκτωβρίου θα παρουσιαστεί σε επανάληψη η Λέσχη στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν- Υπόγειο, σε σκηνοθεσία Έφης Θεοδώρου, στις 15 Νοεμβρίου θα κάνει πρεμιέρα η performance Αριάγνη στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν στην Φρυνίχου ενώ το τρίτο μέρος της Τριλογίας του Στρατή Τσίρκα "Η Νυχτερίδα" θα παρουσιαστεί στις 31 Ιανουαρίου στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν στην Φρυνίχου, σε σκηνοθεσία Άρη Τρουπάκη
Φιλοξενίες
Γκιακ
του Δημοσθένη
Παπαμάρκου
Σκηνή «Νίκος
Κούρκουλος»
Έναρξη: 5 Οκτωβρίου 2017
Λήξη: 8 Οκτωβρίου 2017
Στο πλαίσιο της συνεργασίας των δύο Κρατικών Θεάτρων της
χώρας το Εθνικό Θέατρο, φιλοξενεί την παράσταση Γκιακ, που παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο ΚΘΒΕ την περασμένη
θεατρική περίοδο.
Αίμα, συγγένεια εξ αίματος, βεντέτα, αντεκδίκηση, φυλή. Αυτό
σημαίνει η αρβανίτικη λέξη «γκιακ», που έδωσε τον τίτλο στη βραβευμένη συλλογή
διηγημάτων του Δημοσθένη Παπαμάρκου και στην παράσταση της Γεωργίας Μαυραγάνη.
Γύρω από ένα τραπέζι γυρισμού, σε μια γιορτή «ένωσης»
ξετυλίγονται οι ιστορίες Αρβανιτών από τα χωριά της Λοκρίδας, που πολέμησαν στη
μικρασιατική εκστρατεία και βίωσαν το βίαιο τραύμα της μάχης. Όταν επιστρέφουν
στον τόπο τους, δεν είναι πια οι ίδιοι και η σύγκρουση με τις αξίες της
κοινωνίας που τους άνδρωσε είναι αναπόφευκτη.
Με έναν ολοζώντανο, τραχύ, λαϊκό και έντονα προφορικό λόγο,
οι ήρωες μας κάνουν κοινωνούς των ηθικών και ψυχικών τους διλημμάτων μέσα από
τις προσωπικές τους διηγήσεις που αποτελούν ταυτόχρονα ένα ντοκουμέντο για τη
βίαιη μεταμόρφωση του σύγχρονου ελληνικού κράτους.
Διασκευή-Σκηνοθεσία: Γεωργία Μαυραγάνη
Σκηνικά-Κοστούμια: Άρτεμις Φλέσσα
Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας
Μουσική σύνθεση - Αυτοσχεδιασμοί: Μιχάλης Σιώνας
Βοηθοί σκηνοθέτη: Βασίλης Καλφάκης, Σμαρώ Κώτσια
Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Στυλιανή Δάλλα
Βοηθός σκηνογράφου: Κατερίνα Σταύρου
Οργάνωση παραγωγής: Μarleen Verschuuren
Σκηνικά-Κοστούμια: Άρτεμις Φλέσσα
Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας
Μουσική σύνθεση - Αυτοσχεδιασμοί: Μιχάλης Σιώνας
Βοηθοί σκηνοθέτη: Βασίλης Καλφάκης, Σμαρώ Κώτσια
Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Στυλιανή Δάλλα
Βοηθός σκηνογράφου: Κατερίνα Σταύρου
Οργάνωση παραγωγής: Μarleen Verschuuren
Διανομή
Ιωάννα Δεμερτζίδου, Νικόλαος Κουσούλης, Εμμανουέλα Μαγκώνη,
Δημήτρης Μορφακίδης, Παναγιώτης Παπαϊωάννου, Μιχάλης Σιώνας, Άννη Τσολακίδου
Δραματική Σχολή
Η Δραματική Σχολή βρίσκεται σε διαδικασία ολοκλήρωσης μιας
σύγχρονης εκπαιδευτικής δομής με συγκεκριμένη φιλοσοφία και σαφή μεθοδολογική
προσέγγιση.
Κύριοι
στόχοι είναι:
- Η
συγκρότηση των εργαλείων του μελλοντικού επαγγελματία του θεάτρου με τους
όρους της σύγχρονης διεθνούς πρακτικής και την καλλιέργεια της
προσωπικότητάς του ως καλλιτέχνη και πνευματικού ανθρώπου.
- Η
ανάληψη ενός πρωτοπόρου ρόλου που θα επιτρέψει στη Σχολή να λειτουργήσει
ως σημείο αναφοράς στο τοπίο των πρακτικών θεατρικών σπουδών στην Ελλάδα.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται:
Η συγκρότηση
Προγράμματος Σπουδών για το υπάρχον Τμήμα Υποκριτικής. Το πρόγραμμα είναι
ήδη υπό επεξεργασία και τίθεται σε εφαρμογή σταδιακά, με στόχο την οικοδόμηση
της καλλιτεχνικής προσωπικότητας των σπουδαστών συνδυάζοντας τα εκάστοτε
αντικείμενα σε ενιαίους μεθοδολογικούς άξονες, τόσο οριζοντίως (συνομιλία
επιμέρους αντικειμένων, αλληλοϋποστήριξη και δημιουργικός συνδυασμός τους), όσο
και καθέτως (συγκεκριμένα εξελικτικά βήματα των επιμέρους μαθημάτων με στόχο
την ανάπτυξη των αναγκαίων εργαλείων σε βάθος χρόνου).
Η φιλοσοφία του Προγράμματος Σπουδών προβλέπει τη δόμηση των
σπουδαστικών ετών βάσει ειδικών πεδίων μαθημάτων, τα οποία θα συλλειτουργούν
στην κατεύθυνση της τεχνικής ενδυνάμωσης, της καλλιέργειας υποκριτικών
εργαλείων, της πνευματικής καλλιέργειας και της ανάπτυξης της φαντασίας.
Η μετεγκατάσταση της
Δραματικής Σχολής στο Σχολείο της Αθήνας – Ειρήνη Παπά, η οποία θα συμβάλει
στην αναβάθμιση των σπουδών, καθώς οι σπουδαστές θα έχουν τη δυνατότητα να
εκπαιδεύονται σε χώρους κατάλληλους για τη διεξαγωγή των εκάστοτε
εξειδικευμένων μαθημάτων. Η
μετεγκατάσταση έγινε εφικτή με τη δωρεά του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ.
Λάτση.
Η διεξαγωγή
σεμιναρίων με επισκέπτες καθηγητές από το εξωτερικό και με τη συνεργασία
ξένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και φορέων, ώστε να προσφέρεται στους σπουδαστές,
τόσο η αναγκαία επιπλέον τεχνογνωσία, όσο και η συνομιλία με το διεθνές
θεατρικό γίγνεσθαι. Η δράση αυτή
πραγματοποιείται με τη χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση.
Η λειτουργία του
Τμήματος Σκηνοθεσίας, για πρώτη φορά, και από κρατικό φορέα, με στόχο τη
στελέχωση του ελληνικού θεάτρου με σκηνοθέτες καταρτισμένους επιστημονικά,
ασκημένους πρακτικά και ευαισθητοποιημένους καλλιτεχνικά.
Το Τμήμα Σκηνοθεσίας θα λειτουργήσει στο πλαίσιο του
υπάρχοντος νόμου, η φοίτηση θα είναι τριετής και θα υπάρχει η δυνατότητα
προαιρετικού τέταρτου έτους μετεκπαίδευσης, κατά η διάρκεια του οποίου
σκηνοθέτες και ηθοποιοί θα επικεντρώνονται στο κατ’ εξοχήν αντικείμενό τους,
την προετοιμασία παράστασης, ενώ θα έχουν επίσης τη δυνατότητα εξειδίκευσης στο
αρχαίο δράμα ή στο μουσικό θέατρο.
Τα Τμήματα
Σκηνοθεσίας και Υποκριτικής θα συλλειτουργούν και οι σπουδαστές,
μελλοντικοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες, θα παρακολουθούν σε συνδιδασκαλία πρακτικά
μαθήματα και θα συνεργάζονται στις ενδοσχολικές παρουσιάσεις, με σκοπό την
άρτια κατάρτιση μελλοντικών επαγγελματιών του θεάτρου εξοικειωμένων, αφ’ ενός
με την πρακτική εφαρμογή του επαγγέλματος σε πραγματικούς όρους και, αφ’ ετέρου
με τις βασικές αρχές του θεάτρου συνόλου. Έτσι, οι σπουδαστές, έχοντας περάσει
από μια εκπαίδευση ικανή να τους θωρακίσει απέναντι στις προκλήσεις του θεάτρου
του 21ου αιώνα, θα είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις
της τέχνης τους με επάρκεια τεχνογνωσίας και καλλιτεχνική ποιότητα.