Pages

ΧΟΡΟΣ ΣΤΗ ΣΤΕΓΗ 2020:OBSCENE | Αλεξάνδρα Μπαχτσετζή Μια περφόρμανς για τον ερωτισμό και το «άσεμνο»

 


“I am a woman, not a fool” δηλώνει η Αλεξάνδρα Μπαχτσετζή και στήνει στη Στέγη (16-18 Δεκεμβρίου 2022 | Μικρή Σκηνή | 21:00) μια περφόρμανς-μανιφέστο για την ακρότητα των σωμάτων και των βλεμμάτων. 

Καρέ από το Blowup, την πολύκροτη ταινία του Michelangelo Antonioni, ή στούντιο όπου γυρίζονται τσόντες; Το σκηνικό του 2020: Obscene της Αλεξάνδρας Μπαχτσετζή με τα χτυπητά χρώματα και τις κάμερες που καταγράφουν τα πάντα, είναι στο όριο. Όπως και όλα όσα συμβαίνουν στη Μικρή Σκηνή της Στέγης από 16 έως 18 Δεκεμβρίου στα 85 λεπτά αυτής της περφόρμανς που σχολιάζει τον lifestyle σαδομαζοχιστικό φετιχισμό του ερωτισμού.

Ελληνικής καταγωγής περφόρμερ, χορογράφος και εικαστική καλλιτέχνις με έδρα τη Ζυρίχη και σημαντικούς σταθμούς και συνεργασίες στην καριέρα της –MoMA Νέας Υόρκης, Tate Modern Λονδίνου, ImPULSTanz Βιέννης, Julidans Άμστερνταμ κ.ά.– η Αλεξάνδρα Μπαχτσετζή, στο 2020: Obscene, χρησιμοποιεί το σώμα, το κείμενο και την εικόνα για να διερευνήσει τα ασαφή όρια του «άσεμνου» (obscene) επί σκηνής (on scene).

Από κοινού με τρεις ακόμα περφόρμερ, η χορογράφος εστιάζει στη σχέση ανάμεσα στο ακραίο σώμα και στην κατανάλωσή του από το ηδονοθηρικό βλέμμα και την υπερβάλλουσα κειμενικότητα. Από τη μια, το έργο εξετάζει τα προβλήματα του θεάτρου ως μηχανισμού χειραγώγησης σε ό,τι αφορά την αποπλάνηση, την έλξη και τα παιχνίδια της σεξουαλικής ταυτότητας, ενώ από την άλλη διερευνά το ίδιο το σώμα των περφόρμερ ως τόπο αποξένωσης και περιορισμού.

Οι περφόρμερ έρχονται αντιμέτωποι με την ίδια τους τη σωματικότητα – με τις αντινομίες ανάμεσα στη διαίσθηση και στη χειρονομία, στο φως και στη νύχτα, στη χορογραφική παρτιτούρα και στο σενάριο, στον κανόνα και στη μορφή, στη σύλληψη και στη δράση. Το έργο, συνεπώς, δεν αμφισβητεί μονάχα το ανατρεπτικό και το κανονιστικό στην παραστατική τέχνη, αλλά προσφέρεται το ίδιο μέσα από την υπερβολή ως μια ριζοσπαστική διακοπή μορφοποιήσεων, χειρονομιών, πολιτισμικών μοτίβων και αρχετύπων.

 

Συντελεστές

Σύλληψη & Χορογραφία: Αλεξάνδρα Μπαχτσετζή

Συνεργάτης σε Σύλληψη & Σκηνικά: Σωτήρης Βασιλείου

Συνεργάτρια σε Σύλληψη & Δραματουργία: Dorota Sajewska

Δημιουργία & Ερμηνεία: Αλεξάνδρα Μπαχτσετζή, Owen Ridley-Demonick, Tamar Kisch, Σωτήρης Βασιλείου

Σχεδιασμός Ήχου: Tobias Koch

Τεχνικός ήχου: Alban Schelbert

Σχεδιασμός Κοστουμιών & Εννοιολογικές Συμβουλές και Έρευνα: Christian Hersche, Ulla Ludwig, Laurent Hermann Progin

Σχεδιασμός Επικοινωνίας: Julia Born

Φωτογραφία: Melanie Hofmann

Φωτογράφιση Κομμώσεων & Μακιγιάζ: Delia Sciullo

Τεχνική Διεύθυνση & Σχεδιασμός Φωτισμών: Patrik Rimann

Τεχνική ομάδα: Alban Schelbert, Jon Brunke, Phil Hills, Valentin Biller

3 Channel Video Work: //

Σύλληψη: Αλεξάνδρα Μπαχτσετζή

Διεύθυνση Φωτογραφίας: Michał Englert

Σκηνοθεσία: Αλεξάνδρα Μπαχτσετζή σε συνεργασία με τον Michał Englert

Κάμερα: Michał Englert

Μοντάζ Βίντεο: Σωτήρης Βασιλείου, Αλεξάνδρα Μπαχτσετζή

Ερμηνεύουν: Αλεξάνδρα Μπαχτσετζή, Owen Ridley-Demonick, Tamar Kisch, Σωτήρης Βασιλείου

Κομμώσεις & Μακιγιάζ: Delia Sciullo, Giada Marina Giorgio

Βοηθός Κάμερας: Paweł Żelasko

Τεχνικός Ψηφιακής Εικόνας: Marcin Boguszewski

Σύνθεση Ήχου & Μιξάζ: Tobias Koch

Ηχογράφηση: Arian Frank

Σχεδιασμός Κοστουμιών: Christian Hersche, Ulla Ludwig, Laurent Hermann Progin

Παραγωγή & Διεύθυνση Περιοδείας: Association All Exclusive, Franziska Schmidt

Βοηθός Παραγωγής: Juliana Simonetti

 

Ευχαριστίες στους: DelgadoFuchs και τη Jia-Yu Corti για τη συμμετοχή τους στην έρευνα του Open Studio, καθώς επίσης στον Bernhard la Dous και τη Charlotte Holstein

 

Με την υποστήριξη: του συμφωνητικού συνεργατικής υποστήριξης ανάμεσα στον Δήμο της Ζυρίχης, το Καντόνι της Ζυρίχης και την Pro HelvetiaSwiss Arts Council, καθώς και των Ernst Göhner Stiftung, Ernst und Olga Gubler-Hablützel Stiftung, Jacqueline Spengler Stiftung

 

Συμπαραγωγή: Kunsthaus Zürich, Kaserne Basel, Dampfzentrale Bern, LArsenicCentre dart scénique contemporain Lausanne, ADN Neuchâtel, Tanzquartier Wien, Gessnerallee Zürich

 

Αυτή η παράσταση είναι μια συμπαραγωγή στο πλαίσιο του ProgrammersFund of ResoDance Network Switzerland, με την υποστήριξη του Pro HelvetiaSwiss Arts Council.




 

Διαβάστε περισσότερα

-Γεννημένη στην Ελβετία, από Ελβετίδα μητέρα και Έλληνα πατέρα, η Αλεξάνδρα Μπαχτσετζή αυτοσυστήνεται ως «ξεριζωμένη», χωρίς να αναφέρεται στην καταγωγή ή στην ταυτότητά της προκειμένου να ορίσει την πολιτική και αισθητική τοποθέτησή της. «Δεν είχα την αίσθηση του ανήκειν μέσα στη γλώσσα ή στον τόπο. Γι’ αυτό και ήθελα να δημιουργήσω μια τέτοια αίσθηση για τον εαυτό μου. Να δημιουργήσω έναν χώρο όπου θα μπορώ να υπάρχω» λέει.

 

-Έκανε το χορογραφικό της ντεμπούτο το 2001, με την παράσταση “Perfect”. Έκτοτε, έχει παρουσιάσει περισσότερα από 30 έργα, σε συνεργασία με κορυφαίους πολιτιστικούς οργανισμούς, όπως το ΜοΜΑ της Νέας Υόρκης και την Tate Modern του Λονδίνου.

-Συμμετείχε στην documenta 14 (Αθήνα/Κάσελ, 2017), με την περφόρμανς “Private Song”, όπου εξερεύνησε ζητήματα φύλου και πολιτιστικών κατασκευών πάνω στα έμφυλα πρότυπα.

 

-Στα μάτια της Μπαχτσετζή, η ποπ κουλτούρα, τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και ο κόσμος του διαδικτύου παράγουν τα νέα μοτίβα του σύγχρονου χορού. Η ίδια ερμηνεύει τον χορό ως μια πολυφωνική γλώσσα όπου διασταυρώνονται πολλοί δημιουργικοί χώροι: από τη ζωγραφική και την αρχιτεκτονική μέχρι τη φωτογραφία, το βίντεο, τον κινηματογράφο, την τηλεόραση και τη βιομηχανία του πορνό.

 


Λίγα λόγια για την Αλεξάνδρα Μπαχτσετζή

Η χορογράφος και εικαστική καλλιτέχνις Αλεξάνδρα Μπαχτσετζή δημιουργεί χώρους –στη διατομή του χορού, της περφόρμανς, των εικαστικών τεχνών και του θεάτρου– στους οποίους το σώμα μπορεί να λειτουργήσει ως καλλιτεχνικός και κριτικός μηχανισμός. Η δουλειά της ερευνά τις χορογραφίες του σώματος και το πώς ο πολιτισμός προσφέρει πηγαίο υλικό για τις χειρονομίες, τις εκφράσεις και τις φαντασίες μας. Μέσα από μια διαθεματική προσέγγιση, εξετάζει την αλληλεπίδραση των αποκαλούμενων «δημοφιλών/ποπ» ή «εμπορικών» ιδιωμάτων (διαδικτυακά μέσα, βίντεο κλιπ, τηλεόραση) και των «τεχνών» (μπαλέτο, σύγχρονος χορός, περφόρμανς). Ο τρόπος κατοίκησης και επιτέλεσης του σώματός μας, τόσο στην καθημερινή ζωή μας όσο και πάνω στη σκηνή –μέσω στερεοτύπων και αρχετύπων, επιλογής και κλισέ– είναι ένα ερώτημα που εξακολουθεί να διαμορφώνει την πρακτική της. Στις παραστάσεις της, η Μπαχτσετζή θίγει τους στερεοτυπικούς τρόπους αναπαράστασης του θηλυκού σώματος στην ποπ κουλτούρα, στον κόσμο του θεάματος και στη βιομηχανία του σεξ, χρησιμοποιώντας αυτούς τους τρόπους για να οικοδομήσει μια νέα, αυτοστοχαστική και χειραφετητική επίσημη γλώσσα.

Η Μπαχτσετζή είναι απόφοιτη του Καλλιτεχνικού Λυκείου της Ζυρίχης (1995) και της Ακαδημίας Θεάτρου Dimitri της ελβετικής πόλης Βέρσο (1997). Συνέχισε τις σπουδές της στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα περφόρμανς στο Κέντρο Τεχνών Χορού, Εικόνας & Ήχου STUK, στην πόλη Λέβεν/Λουβέν του Βελγίου (1999) και ολοκλήρωσε μεταπτυχιακές σπουδές στην Ακαδημία Θεάτρου και Χορού DAS του Πανεπιστημίου Τεχνών του Άμστερνταμ (2006).

Έχει τιμηθεί με διάφορα βραβεία, ανάμεσά τους το Performancepreis Schweiz (Ελβετικό Βραβείο Επιτελεστικής Τέχνης) (2012), το Ελβετικό Βραβείο Τεχνών (2011) και το Migros-Kulturprozent Jubilee Award (2007). Από το 2001, οπότε άρχισε να εργάζεται ανεξάρτητα, η Μπαχτσετζή έχει δημιουργήσει πάνω από τριάντα έργα, τα οποία έχουν παρουσιαστεί παγκοσμίως, σε χώρους όπως το MoMA (Νέα Υόρκη), το Stedelijk Museum (Άμστερνταμ), η Tate Modern (Λονδίνο), το Museo Jumex (Πόλη του Μεξικού), το ImPULSTanz (Βιέννη), το Julidans (Άμστερνταμ), η Bundeskunsthalle (Βόνη) και το MUDAM (Λουξεμβούργο).

Πληροφορίες παράστασης

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Συγγρού 107

16 – 18 Δεκεμβρίου 2022

Μικρή Σκηνή

Παραστάσεις: Παρασκευή έως Κυριακή 21:00

Διάρκεια παράστασης: 85’

 

Εισιτήρια

Κανονικό: 7 €, 15 €

Μειωμένο, Φίλος, Παρέα 5 - 9 άτομα: 12 €

Παρέα 10+ άτομα:11 €

Κάτοικος Γειτονιάς: 7 €

Ανεργίας, ΑμεΑ: 5 €

Συνοδός ΑμεΑ: 10 €

 

Ομαδικές κρατήσεις στο groupsales@onassis.org

 

Έναρξη προπώλησης: Τρίτη 29/11, 17:00

 

Με την υποστήριξη: