Comédie-Française, Ρόμπερτ Γουίλσον και Kathryn Hunter (Κάθρην Χάντερ) κατεβαίνουν για πρώτη φορά στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, όπως ανακοίνωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου στο Ωδείο Αθηνών για την παρουσίαση του προγράμματος του 2019 και τον απολογισμό του 2018. To υπόλοιπο πρόγραμμα του Φεστιβάλ θα ανακοινωθεί τον Φλεβάρη.
Τριανταοχτώ τοις εκατό (38%) αύξηση των εσόδων του παρουσίασε το 2018 το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου σε σχέση με το 2017, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε το καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ και Επιδαύρου, Βαγγέλης Θεοδώρόπουλος : " Το 2018 ήταν ένα πλούσιο φεστιβαλικό καλοκαίρι με
δυνατές στιγμές τόσο στην Επίδαυρο, που υποδέχτηκε σε οκτώ διήμερα 93.409
θεατές, όσο και στο Ηρώδειο τις παραστάσεις του οποίου παρακολούθησαν 102.560
θεατές. Τις παραστάσεις της Πειραιώς 260, παρακολούθησαν, τέλος, 24.953 θεατές.
Λοιποί χώροι (με εισιτήριο) 4.527 θεατές. Λοιποί
χώροι (χωρίς εισιτήριο) 5.800 θεατές. Και συγκριτικά με το
2017 που η πληρότητα ήταν 58%, το 2018 η πληρότητα ήταν 68%. Ως προς το Άνοιγμα
στην πόλη πάντως, δεν είναι εύκολο να καταμετρηθούν οι θεατές, καθώς οι
εκδηλώσεις ήταν οι περισσότερες σε ανοιχτούς χώρους, ως επί το πλείστον με
ελεύθερη είσοδο και πάντα γεμάτες".
Η
εξωστρέφεια και ο διεθνής προσανατολισμός αποτελούν σταθερή στόχευσή μας και
για την Επίδαυρο, το βαρύ πυροβολικό του Φεστιβάλ.
"Για
το 2019 θα έχουμε λοιπόν την Κομεντί Φρανσαίζ, που κατεβαίνει για πρώτη φορά
στην Επίδαυρο με την παράσταση Ηλέκτρα / Ορέστης του Ευριπίδη σε
σκηνοθεσία Ίβο βαν Χόβε. Μια συνεργασία ουσιαστική, για την οποία οι συζητήσεις
με τον Ερίκ Ρυφ, Διευθυντή της Κομεντί Φρανσαίζ, που είναι σήμερα κοντά μας, είχαν
ξεκινήσει από τον πρώτο χρόνο που ανέλαβα την καλλιτεχνική διεύθυνση. Επίσης,
θα φέρουμε την καινούρια παράσταση Οιδίπους του Μπομπ Γουίλσον,
φτιαγμένη για αρχαία θέατρα. Έχει παιχτεί μόνο στην Πομπηία και στη Βιτσέντζα,
και ο σκηνοθέτης, που έρχεται για πρώτη φορά στην Επίδαυρο επίσης, θέλει να την
ξαναδουλέψει με αλλαγές και στη διανομή, με τη συμμετοχή της Λυδίας Κονιόρδου.
Επίσης στην Επίδαυρο θα εμφανιστεί για πρώτη φορά η Κάθρην Χάντερ, από τις σημαντικότερες
ηθοποιούς της Αγγλίας και του κόσμου, ελληνίδα γεννημένη στην Αμερική, η οποία
θα παίξει τον επώνυμο ρόλο στον Προμηθέα Δεσμώτη σε συμπαραγωγή του
Φεστιβάλ με το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Θυμίζω ότι
η Κάθρην Χάντερ, από τα ιδρυτικά μέλη του
θιάσου της Κομπλισιτέ, έχει
διακριθεί στην ερμηνεία αντρικών ρόλων, έχοντας κερδίσει και βραβείο Olivier για
την ερμηνεία του Ριχάρδου Γ’. Το Δεκέμβριο θα ερμηνεύσει τον Τίμωνα τον Αθηναίο στο Royal Shakespeare Company. Ισχυροποιούμε
λοιπόν φέτος ακόμα περισσότερο την παρουσία διεθνών καλλιτεχνών επιτυγχάνοντας
μια καλύτερη ισορροπία με τις ελληνικές παραγωγές", όπως ανακοίνωσε ο Β. Θεοδωρόπουλος.
H Comédie-Française για τη συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών
Μετά την μεγάλη επιτυχία των Καταραμένων, της παράστασης που έκανε πρεμιέρα στην Αυλή των Τιμών του Παλατιού των Παπών ανοίγοντας το Φεστιβάλ της Αβινιόν 2016 και
επαναλήφθηκε στην Αίθουσα Ρισελιέ, ο Ίβο βαν Χόβε
ξανασυναντιέται με τον θίασο της Κομεντί Φρανσαίζ με μια νέα μεγάλη τοιχογραφία,
που συνδέεται αυτή τη φορά με την οικογένεια των Ατρειδών. Αυτή η δεύτερη
συνεργασία της Κομεντί Φρανσαίζ μ’ έναν από τους σημαντικότερους μαέστρους της
θεατρικής σκηνοθεσίας διεθνώς, πάνω σε μια αρχαία ελληνική τραγωδία, προσέφερε
την ιδανική ευκαιρία στον Éric Ruf, γενικό διευθυντή της Κομεντί Φρανσαίζ και στον Βαγγέλη
Θεοδωρόπουλο, καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, να
ενώσουν τους δύο αυτούς μεγάλους οργανισμούς του ευρωπαϊκού θεάτρου.
Για πρώτη φορά, ο πιο παλιός
θίασος εν ενεργεία στον κόσμο θα παίξει στο μοναδικό Αρχαίο Θέατρο της
Επιδαύρου.
Διευκρινίζοντας ότι όλες του οι
συνεργασίες γεννιούνται από «κεραυνοβόλο έρωτα» για ένα κείμενο, ο Ίβο βαν
Χόβε, που άνοιξε και το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών 2018 με την πολύ δυνατή
σκηνική μεταφορά των έργων του Μπέργκμαν Περσόνα
/ Μετά την πρόβα, συναρθρώνει εδώ δυο
κείμενα του Ευριπίδη που αφηγούνται την ιστορία της Ηλέκτρας και του Ορέστη στη
συνέχειά της ή το πώς δυο αδέρφια ξαναβρίσκονται και συμμαχούν για να
εκδικηθούν τη μητέρα τους, Κλυταιμνήστρα, και τον εραστή της, Αίγισθο. Η
σκηνοθεσία του σηματοδοτεί την υποδοχή της Ηλέκτρας
του Ευριπίδη στο ρεπερτόριο της Κομεντί Φρανσαίζ, ενώ η τελευταία παράσταση του
Ορέστη στην Αίθουσα Ρισελιέ
χρονολογείται από το 1923.
Αναγνωρισμένος για τη δεινότητά
του να « ξεδιπλώνει » τα κείμενα επί σκηνής, ο σκηνοθέτης του Toneelgroep Amsterdam ανανεώνει διαρκώς την αισθητική του και τη σχέση του με
τους ηθοποιούς. Παρότι αποκηρύσσει την έννοια της «μεθόδου», επανέρχεται στο
αρχαίο δράμα τιμώντας την κοινωνική διάσταση αυτού του θεάτρου και φωτίζει τον
μύθο με έντονη συναίσθηση του πόσο επίκαιρος παραμένει.
Αναλυτικά, το πρόγραμμα ξεκινά με τον Οιδίποδα σε
σκηνοθεσία Μπομπ Ουίλσον στις 21 και 22 Ioυνίου. Ακολουθεί
η Ορέστεια του Αισχύλου σε ενιαία παράσταση υπό την μπαγκέτα τριών νέων
σκηνοθετριών, της Ιώς Βουλγαράκη, της Λίλλυς Μελεμέ και της Γεωργίας Μαυραγάνη
στις 28 και 29 Ιουνίου από το Εθνικό Θέατρο και οι Ικέτιδες του Ευριπίδη
σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, επίσης παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου σε
συμπαραγωγή με τον ΘΟΚ στις 5 και 6 Ιουλίου. Ακολουθεί ο Οιδίπους Τύραννος
του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη στις 12 και 13 Ιουλίου, η Ιφιγένεια
εν Αυλίδι σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού από το ΚΒΘΕ στις 19 και 20
Ιουλίου, η παράσταση Ηλέκτρα / Ορέστης του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Ίβο βαν
Χόβε με το θίασο της Κομεντί Φρανσαίζ στις 26 και 27 Ιουλίου, οι Νεφέλες
σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά στις 2 και 3 Αυγούστου και ο Προμηθέας
Δεσμώτης με την Κάθρην Χάντερ σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη σε συμπαραγωγή
με το ΔΗΠΕΘΕ ΠΑΤΡΑΣ στις 9 και 10 Αυγούστου.
Συμπαραγωγές με ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ και την Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής
Προνομιακή θέση θα έχουν και φέτος στο πρόγραμμα της Επιδαύρου και όχι μόνο οι συμπαραγωγές με ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ και με άλλους θεσμούς, όπως με την Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής: "Στο πρόγραμμα του 2018 οι συμπαραγωγές είχαν
προνομιακή θέση: Εκτός του Φεστιβάλ Συρακουσών συνεργαστήκαμε με έξι ΔΗΠΕΘΕ
(Ρούμελης, Βέροιας, Κοζάνης, Καβάλας, Κρήτης και Ιωαννίνων), τα οποία
συμμετείχαν σε παραγωγές μας κατά κύριο λόγο της Επιδαύρου. Την ίδια πρακτική
θα ακολουθήσουμε και φέτος στην υλοποίηση του προγράμματος – όχι μόνο βέβαια
της Επιδαύρου, αλλά στην Επίδαυρο τα οφέλη είναι πολλαπλά λόγω της εμβέλειας
και της μοναδικής δυναμικής του αρχαίου αυτού θεάτρου. Κάτι άλλο που
επιδιώκουμε από φέτος είναι να ενισχύσουμε τον φεστιβαλικό χαρακτήρα που πρέπει
να έχει η Επίδαυρος. Στόχος μας είναι να προάγουμε την ποιότητα και τη σύγχρονη
αισθητική στο αρχαίο δράμα, αποφεύγοντας τις ευκολίες, κυρίως στον Αριστοφάνη,
που στοχεύουν κατά πρώτο λόγο στο ταμείο και στην περιοδεία.", δήλωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Β. Θεοδωρόπουλος
"Επανεφευρίσκοντας το αρχαίο δράμα"
Το
2017 και το 2018, τα έργα που ανέβηκαν στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου
συνδέονταν κάτω από μια ενιαία θεματική με το ρεπερτόριο στο Μικρό Θέατρο της
Αρχαίας Επιδαύρου και με το περιεχόμενο της έρευνας στο Λύκειο Επιδαύρου. Το
2017 θυμίζουμε ότι η θεματική μας ήταν η «Η έλευση του ξένου», ενώ πέρσι
«Πολιτεία και πολίτης». Η φετινή θεματική της έρευνας στο Λύκειο Επιδαύρου
σχετίζεται με την δραματουργική και τη σκηνική πρόσληψη έργων και μύθων από τα
ελληνιστικά χρόνια ως σήμερα κι έχει τίτλο: «Επανεφευρίσκοντας το αρχαίο
δράμα».
Μικρή Επίδαυρος
Το πρόγραμμα της Μικρής Επιδαύρου ξεκινά στις 22
Ιουνίου με μια κινηματογραφική προβολή - έκπληξη σε συνεργασία με τις Νύχτες
Πρεμιέρας, το Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου της Αθήνας.
Στις 28 και 29
Ιουνίου υποδέχεται – άλλη μια πρωτιά! – την Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής
Λυρικής Σκηνής, που παρουσιάζει τρία εμβληματικά έργα μουσικού θεάτρου Ελλήνων
συνθετών της πρωτοπορίας: του Ιάννη Ξενάκη (Κασσάνδρα,
1987), του Γιάννη Χρήστου (Αναπαράστασις
Ι: ο Βαρύτονος, 1968) και του Γιώργου Κουμεντάκη (Έσσεται ήμαρ, 1986).
Ακολουθεί η Θεογονία του Ησιόδου από τη Σοφία Πάσχου και την ομάδα της στις 5
και 6 Ιουλίου, το KAOS από την ομάδα χορού Griffon σε χορογραφία Ιωάννας
Πορτόλου στις 12 και 13 Ιουλίου, ενώ στη συνέχεια το πρόγραμμα αποκτά
νεοκλασικό αλλά και ρομαντικό πρίσμα, περιλαμβάνοντας και το Δάφνις και Χλόη του Λόγγου, σε
σκηνοθεσία Δημήτρη Μπογδάνου στις 19 και στις 20 Ιουλίου. Στη συνέχεια, σειρά
έχει η Φαίδρα του Ρακίνα σε
σκηνοθεσία Έφης Θεοδώρου στις 26 και 27 Ιουλίου και οι Δαναΐδες του Ανδρέα Κάλβου στην παρθενική παράσταση του έργου επί
σκηνής σε σκηνοθεσία Νατάσας Τριανταφύλλη στις 2 και 3 Αυγούστου. Αυτό το
δραματουργικό άνοιγμα ισχυροποιεί το ευδιάκριτο πλέον στίγμα της Μικρής
Επιδαύρου, όπως έχει ήδη διαμορφωθεί τα δύο τελευταία χρόνια, καθώς είναι
εστιασμένη σε εναλλακτικές οπτικές του τραγικού με έμφαση στη σύνδεσή του με το
σήμερα και έχει γίνει πεδίο έρευνας νεότερων σκηνοθετών πάνω στο αρχαίο δράμα.
Από την
Δέσποινα Ραμαντάνη