Pages

Στην Κουζίνα του Άρνολντ Γουέσκερ



Ένας από τους κορυφαίους της γενιάς των «Angry Young Men» σε μια άψογα κουρδισμένη παραγωγή σε απευθείας μετάδοση - προβολή από το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας!

Οι κατσαρόλες αχνίζουν, τα τηγάνια παίρνουν φωτιά, οι μπαλτάδες επιτίθενται ανελέητα στα κρέατα, οι σεφ δίνουν εντολές με στόμφο, οι βοηθοί εκτελούν έναν άγριο χορό ανάμεσα στις εστίες, οι σερβιτόροι καταρρέουν στο πάτωμα, τα πιάτα σπάνε, οι σερβιτόρες απαγγέλουν ασθμαίνοντας τις παραγγελίες τους, το άγχος ξεχειλίζει, το τυραννικό αφεντικό δεν χαρίζεται σε κανέναν. Μετά  το «One ManTwo Guvnors», «Η Κουζίνα» είναι η δεύτερη ζωντανή αναμετάδοση για εφέτος, στο πλαίσιο της συνεργασίας του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το National Theatre Live, που με την υποστήριξη της Βρετανικής Πρεσβείας στην Αθήνα και του Βρετανικού Συμβουλίου και τη βοήθεια της υψηλής ευκρίνειας τεχνολογίας,  έρχεται την Πέμπτη 6 Οκτωβρίου στην οθόνη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών! 

Σκηνοθέτης, σκηνογράφος, ενδυματολόγος, μηχανικοί ήχου και τριάντα ηθοποιοί δημιουργούν την απόλυτη κουζίνα εστιατορίου στη σκηνή Ολίβιε του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας, μια χορευτική παντομίμα με εξοντωτικούς ρυθμούς, έναν χάρτη της φρενίτιδας, της πίεσης και των ανθρώπινων σχέσεων, που κρύβονται πίσω από κάθε πιάτο που προσγειώνεται στο τραπέζι των θαμώνων του.
Στην Κουζίνα, άνθρωποι που συμβιώνουν λόγω της δουλειάς τους, σεφ, σερβιτόροι και πορτιέρηδες, απ’ όλη την Ευρώπη – Άγγλοι, Ιρλανδοί, Γερμανοί, Εβραίοι – συνομιλούν και φλερτάρουν καθώς προσπαθούν να επιβιώσουν. Ο Πήτερ, ένας κεφάτος νέος μάγειρας συνθλίβεται από την ένταση. Ανάμεσα στην προετοιμασία των πιάτων, καταφέρνει να διατηρεί δεσμό με την παντρεμένη σερβιτόρα Μονίκ κάνοντας διαρκώς όνειρα για μια καλύτερη ζωή. Αλλά μέσα στην οχλοβοή της κουζίνας όλοι βρίσκονται στο χείλος της κατάρρευσης.
Το ασυνήθιστο αυτό έργο του Arnold Wesker έκανε την πρεμιέρα του στο Ρόγιαλ Κόρτ το 1959 και από τότε έχει παιχθεί σε πάνω από τριάντα χώρες. Την σκηνοθεσία αυτή τη φορά έχει αναλάβει ο Bijan Sheibani. Το έργο “The Kitchen” τοποθετεί τον χώρο εργασίας στο προσκήνιο, κυριολεκτικά και μεταφορικά, σε μία «μαύρη», κωμική και ορμητική προσέγγιση της καθημερινότητας, που τρέχει σε ξέφρενους ρυθμούς, όταν η εργασία απειλεί να προσδιορίσει την ταυτότητά μας.
Ο Άρνολντ Γουέσκερ, από τους κορυφαίους της γενιάς των «Angry Young Men», που δημιούργησαν μια νέα κίνηση στο βρετανικό θέατρο στη δεκαετία του 50, έγραψε την Κουζίνα το 1959, και αποτύπωσε εκεί την εμπειρία του από τα χρόνια που και ο ίδιος δούλεψε σε κουζίνες εστιατορίων. 
Η Κουζίνα είναι το πρώτο βρετανικό έργο που βάζει την εργασία στο κέντρο της σκηνής σε μια ζοφερά κωμική και οργισμένη ανατομία της ζωής και ταυτόχρονα είναι μια  χαρτογράφηση της μεταπολεμικής βρετανικής κοινωνίας.
Η υπέροχα ευρηματική παραγωγή –όπως έγραψε ο βρετανικός τύπος- του Εθνικού, και η σκηνοθεσία του Βρετανο-Ιρανού,  Μπιζάν Σεϊμπανί, μεταμορφώνει ένα νατουραλιστικό δράμα σε μια έξοχα χορογραφημένη εναλλαγή σκηνών, αξιοποιεί τις βασικές και προφητικές ποιότητες του έργου και ισορροπεί ανάμεσα στο πραγματικό και το ονειρικό. Αφήνει την κίνηση να πάρει το προβάδισμα από τις λέξεις και δημιουργεί  ένα μπαλετικό τελετουργικό κουζίνας, μια οπτική συμφωνία και εκεί που οι λέξεις δείχνουν την κούραση του χρόνου, ένα πανδαιμόνιο δραστηριότητας τις ξεπερνάει και συναρπάζει το κοινό. Η μεγάλη ομάδα των ηθοποιών εκτελεί έναν άθλο και παίζει άνετα και άμεσα με λεπτές αποχρώσεις χαρακτήρων και ο Νταν Τζόνς κάνει θαύματα με ένα σύμπαν φυσικών ήχων που κάνει τους θεατές  να πιστεύουν  ότι αυτό που δεν βλέπουν,  είναι εκεί.


Ο Άρνολντ Γουέσκερ (γ 1932)  έχει γράψει περισσότερα από σαράντα θεατρικά έργα, αλλά και ποίηση, διηγήματα, παιδικά βιβλία και ένα μυθιστόρημα. Έκανε το όνομά του στα τέλη της δεκαετίας του 50 ως μέλος της ομάδας των Angry Young Men, νεαρών δραματουργών που προέρχονταν από τη λαϊκή και τη μεσαία τάξη και έχτιζαν τα έργα τους με τα υλικά της καθημερινότητας και της άμεσης εμπειρίας τους.
Μεγάλωσε στο εβραϊκό τότε,  East End του Λονδίνου και από την  ατμόσφαιρα εκείνης της φτωχογειτονιάς,  άντλησε το υλικό για τα έργα του και αργότερα το ενίσχυσε με τις εμπειρίες του από τις δουλειές που αναγκάστηκε να κάνει για να επιβιώσει: υπάλληλος βιβλιοπωλείου, βοηθός σε κουζίνας εστιατορίου, βοηθός υδραυλικού.
Το 1957 έγινε δεκτός στην London School of Film Technique, τη σημερινή London Film School και σπούδαζε με τις οικονομίες του από τη δουλειά του στο εστιατόριο. Εκείνη την εποχή είδε στο Royal Court την πρώτη παραγωγή του έργου του Τζον Όσμπορν,  «Look Back in Anger» (Οργισμένα Νιάτα) και του έκανε τόση εντύπωση, που το ίδιο βράδυ άρχισε να γράφει το δικό του έργο. Η Κουζίνα του άνοιξε το δρόμο και από το 1958 έως το 1965, πέντε έργα του έγιναν τεράστιες επιτυχίες.
Φέτος είναι η χρονιά του Άρνολντ Γουέσκερ. Δύο έργα του παίζονται στο Λονδίνο:  The Kitchen και  το Chicken Soup with Barley. Η ‘Κουζίνα’ ανεβαίνει στην Ιταλία, τη Σουηδία και την Κορέα και ο ‘Σάιλοκ’(έργο του 1976) στο Μεξικό.

Σκηνοθεσία: Bijan Sheibani

Σκηνικά: Giles Cadle
Κοστούμια και εξαρτήματα κουζίνας: Moritz Junge
Μουσική και ήχοι: Dan Jones

Οι τιμές των εισιτηρίων είναι : 14€ γενική είσοδος και φοιτητικά 7,00€



Το Κτήνος στο Φεγγάρι 13- 16 Οκτωβρίου στο Θέατρο Μπάντμιντον



Ο Δημήτρης Τάρλοου, επιστρέφει για 3η συνεχή χρονιά στο εναρκτήριο έργο του «Δόλιχου»,  στην παράσταση που στέφθηκε με απόλυτη εισπρακτική και καλλιτεχνική επιτυχία, «Το κτήνος στο φεγγάρι» του Ρίτσαρντ Καλινόσκι και δη, με τους ίδιους συνεργάτες, που αντάμωσαν δέκα χρόνια μετά, προσεγγίζοντας με νέα ματιά το σημαντικό αυτό έργο.

Το 1893 έγινε μία έκλειψη σελήνης στην Τουρκία, και οι Τούρκοι, πεπεισμένοι ότι ένα "κτήνος" κατάπινε το φεγγάρι, έστρεψαν
τα όπλα τους προς τον ουρανό προσπαθώντας να το σκοτώσουν.
Με τα ίδια όπλα, που κάπνιζαν ακόμη από ένα φυλετικό μίσος κατά του γειτονικού τους λαού των Αρμενίων, εξολόθρευσαν τους χριστιανούς Αρμένιους, με μια σειρά από εκτεταμένα πογκρόμ στα τέλη του 18ου αιώνα, που κορυφώθηκαν με τη γενοκτονία του 1915 και τον αφανισμό περίπου δύο εκατομμυρίων Αρμενίων.
Ο Ρίτσαρντ Καλινόσκι τοποθέτησε τη δράση του έργου στο Μιλγουόκι του Ουισκόνσιν ανάμεσα στο 1921 και το 1933. Ο εικοσάχρονος Αράμ Τομασιάν, μοναδικός επιζών της οικογένειάς του από το ολοκαύτωμα, διέφυγε στις Η.Π.Α., όπου εργάζεται ως φωτογράφος ειδικευμένος στις οικογενειακές φωτογραφίες μεταναστών, και φιλοδοξεί να γίνει ο γεννήτορας της καινούργιας οικογένειας Τομασιάν. Από την Αρμενία έχει φέρει μαζί του μόνο μία οικογενειακή φωτογραφία και το παλτό του πατέρα του, το οποίο του πρόσφερε κάλυψη, ώστε να διασωθεί. Από τη φωτογραφία έχει κόψει τα κεφάλια των νεκρών συγγενών του και έχει τοποθετήσει το δικό του και της δεκαπεντάχρονης Σέτα, που μόλις έχει φτάσει στην Αμερική από το ορφανοτροφείο της Κωνσταντινούπολης, ως "νύφη από φωτογραφία". Με τη νεαρή του σύζυγο ο Αράμ ανυπομονεί να επιδοθεί στο ιερό τους καθήκον, που συνίσταται στη γέννηση των απογόνων του πατέρα του, οι οποίοι θα συμπληρώσουν τη φωτογραφία.
Ωστόσο το σχέδιο του Αράμ δεν πάει κατ' ευχήν:
η Σέτα δεν είναι το κορίτσι που ο Αράμ Τομασιάν διάλεξε από τη φωτογραφία να γίνει γυναίκα του· η φωτογραφία που είδε ήταν ενός άλλου, νεκρού κοριτσιού. Σα να μην έφτανε αυτό, η νύφη που του ήρθε δεν είναι ικανή να τεκνοποιήσει λόγω ελλιπούς διατροφής κατά χρόνια της περίθαλψής της στο ορφανοτροφείο. Με το βάρος της απώλειας των οικογενειών τους και ανίκανοι να αποκτήσουν δικά τους παιδιά, οι τρομαγμένοι επιζώντες αγωνίζονται για την κατανόηση και το συμβιβασμό. Μέσα σε αυτό το σχήμα εισβάλλει ο Βίνσεντ, ένα άστεγο αγοράκι, το οποίο η Σέτα παίρνει υπό την προστασία της. Τα τρία ορφανά παλεύουν με την πληγωμένη τους ύπαρξη και τελικά η εμφάνιση του Βίνσεντ αλλάζει τη ζωή του Αράμ και της Σέτα για
πάντα. Μετά από χρόνια σιωπής η Σέτα κατορθώνει να πείσει τον Αράμ να πάψει τα "μνημόσυνα" για τη χαμένη του οικογένεια, απομυθοποιώντας το παλτό του πατέρα, απομακρύνοντας την φωτογραφία με τα κομμένα κεφάλια και αποδεχόμενος τον μικρό Βίνσεντ ως το νέο μέλος στην οικογένεια Τομασιάν.
Το Κτήνος στο Φεγγάρι αποτελεί ένα ενδιαφέρον "υβρίδιο" του παραδοσιακού παραστατικού θεάτρου και της αφήγησης ιστοριών.
Το μεγαλύτερο μέρος του έργου απαιτεί τη σύμβαση του "τέταρτου τοίχου", αλλά ο Καλινόσκι συμπεριέλαβε έναν αφηγητή, που απευθύνεται κατευθείαν στο κοινό. 

O σκηνοθέτης Στάθης Λιβαθινός για το έργο: 

«Στο Κτήνος στο Φεγγάρι» ένας άνδρας και μια γυναίκα αναζητούν τόπους να συνυπάρξουν και να επιβιώσουν σε μια ξένη χώρα. Αλλά και να κλείσουν τις πληγές που άνοιξε μέσα τους το Ολοκαύτωμα των Αρμενίων. Αλίμονο-κανένα από τα θέματά του δεν ξεπεράστηκε ούτε η συναισθηματική- και γιατί όχι- και η ποιητική του αξία δεν έδειξε να ξεθωριάζει. Με χαρά θα επαναλάβω τη διδασκαλία αυτού του έργου, δέκα χρόνια μετά. Ενός έργου που η πρώτη παρουσίαση όχι μόνο σήμανε πολλά για την καλλιτεχνική εξέλιξη όλων των συντελεστών του αλλά υπήρξε και η αφορμή  για τη δημιουργία ενός σχήματος του «Δόλιχου», που εκ τότε έκανε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα πορεία στον ελληνικό θεατρικό χώρο. 

20 Δεκεμβρίου 2011 - 8 Ιανουαρίου 2012 : Θέατρο Εγνατία στην Θεσσαλονίκη

Θέατρο BADMINTON: Ολυμπιακά Ακίνητα, Γουδή. www.adamprods.com. Τηλέφωνα Ταμείων Θεάτρου: 211 1010000 begin_of_the_skype_highlighting            211 1010000      end_of_the_skype_highlighting, 2108840600 begin_of_the_skype_highlighting            2108840600      end_of_the_skype_highlighting. Ωρες Ταμείων: Δευτ.- Παρ.: 9πμ - 9μμ, Σαβ.: 10πμ - 6μμ, Κυρ. 10πμ - 6μμ

«Το κτήνος στο φεγγάρι» του Richard Kalinoski.  
Συντελεστές
Μετάφραση: Δημήτρης Τάρλοου
Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός
Σκηνικά –κουστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου
Μουσική: Haig Yazdjian
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου 
Διανομή
Kύριος: Γιώργος Μπινιάρης
Αράμ Τομασιάν: Δημήτρης Τάρλοου
Σέτα Τομασιάν: Ταμίλλα Κουλίεβα
Βίνσεντ: Ρωμανός Μπολώτας 

Τιμές εισιτηρίων: Γενική Είσοδος: 2ο ευρώ, Παιδικό - Φοιτητικό - Α΄ Ζώνη 15 ευρώ
Ημέρες Παραστάσεων: Τετάρτη - Παρασκευή 9.15μ.μ., Κυριακή 7μ.μ