Pages

«Μηχανή Μπέκετ ή Στα Βήματα του Κράπ» από Οκτώβρη στην Κεντρική Σκηνή του Τόπος Αλλού

Ο Κώστας Αρζόγλου και η Κοραλία Καράντη στα βήματα του Μπέκετ...

Τον ρόλο του Κράπ και της Μάε στο πλήρες μονόπρακτο του Μπέκετ που αποτελείται από την γνωστή "Μαγνητοταινία του Κράπ" (Krapps last tape) και "Τα Βήματα" (Footfalls) και παίζεται για πρώτη φορά αυθύπαρκτο σε μια ενιαία παράσταση και όχι ανάμεσα σε πολλά άλλα έργα , στα πλαίσια κάποιου αφιερώματος ή φεστιβάλ, θα ενσαρκώνουν από την ερχόμενη θεατρική περίοδο ο Κώστας Αρζόγλου και η Κοραλία Καράντη-δύο πεπειραμένοι ηθοποιοί με έντονα δείγματα γραφής και μακρά πορεία στο θέατρο- σε μετάφραση Σεραφείμ Βελέντζα (Τελευταία μαγνητοταινία του Κραππ) και Νίκου Καμτσή (Τα βήματα), με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του θεάτρου Ν. Κάμτσή να υπογράφει και την σκηνοθεσία.

Χρόνια κλεισμένος στο χώρο του ο Κραππ σε διαρκή πόλεμο με το χρόνο.Με τι να μετρήσει τον χρόνο της ζωής του, των βιωμάτων, των αναμνήσεων του. Τα κοινά ρολόγια μένουν σιωπηλά γύρω του. Σαν φοβισμένο ζώο μέσα στη φωλιά του ψάχνει και ακούει ξανά και ξανά τις μαγνητοταινίες της ζωής του προσπαθώντας να την ξεδιαλύνει. Θυμάται και μαγνητοφωνεί ξανά και ξανά τις αναμνήσεις του σε μια προσπάθεια να τις «παγώσει», να τις εξουσιάσει μια για πάντα. Το μόνο που καταφέρνει είναι να τις μπερδέψει περισσότερο έτσι που στο όραμα του η ζωή του να είναι μια επινόηση. Δεν ξέρουμε τελικά αν η γυναίκα που αγάπησε, ο ρομαντικός περίπατο στο ποτάμι, το νερό που κυλάει κάτω από τη βάρκα έχουν πράγματι συμβεί ή τα έχει επινοήσει για να κάνει την ζωή και τη μοναξιά του βιώσιμη. Η διαδρομή από τη γέννηση στο θάνατο ενός ανθρώπου είναι βασανιστική και επώδυνη. 
 
Ο μονόλογος της Μαε είναι ένα πολυσήμαντο και δισυπόστατο κείμενο, καθώς το κεντρικό πρόσωπο βιώνει το παρόν σαν παρελθόν και το παρελθόν σαν παρόν και με ένα ιδιοφυή τρόπο τα βάζει να συνομιλήσουν μέσα από τις μνήμες της και όσα κομμάτια σώθηκαν από τη λήθη του χρόνου. Η αμφίπλευρη προσωπικότητα της Μαε στη διαδρομή που κάνει στο χρόνο, θυμάται, μπερδεύει εικόνες και πρόσωπα και λειτουργεί σαν επαναληπτικός παραμορφωτικός καθρέφτης, έτσι όπως συμβαίνει σε κάθε άνθρωπο όταν καταφέρνει να φτάσει στα έγκατα του είναι του.
 
Η θεατρική περίοδος για το ΤΟΠΟΣ ΑΛΛΟύ θα ξεκινήσει με δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν την περασμένη Άνοιξη, γνωρίζοντας εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία.Είναι η «Μις Τζούλια» στην εκδοχή του Πατρικ Μάρμπερ και η δραματική αφήγηση του Νίκου Αλεξίου «Κόλχαας», βασισμένη στη νουβέλα του Κλάιστ Μίκαελ, Κόλχαας.
 
 

36 Χρόνια Αισχύλεια - 36 Χρόνια Πολιτισμός στην παραλία της Ελευσίνας...


Σε ένα μίνι Φεστιβάλ Αθηνών έχουν εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια τα Αισχύλεια, που καθιερώθηκαν για πρώτη φορά το 1975 στον Δήμο της Ελευσίνας αποτελώντας ένα μέσο αποκάλυψης της αρχαίας αλλά και της βιομηχανικής ιστορίας της. Δέκα θεατρικές παραστάσεις, κινηματογραφικές προβολές , πλούσιο μουσικό πρόγραμμα και δυο εξαιρετικές  εικαστικές εγκαταστάσεις – παρεμβάσεις, συνθέτουν το φετινό πολυσχιδές πρόγραμμα των 36ων Αισχυλείων που ανοίγουν τις πύλες τους από τις 26 Αυγούστου στο Παλαιό Ελαιουργείο στην παραλία της Ελευσίνας και υπόσχονται να πλημμυρίσουν με μελωδία, δημιουργικό φως και πνευματική δροσιά τις βραδιές του Σεπτέμβρη.
Για την δύσκολη κοινωνικο-οικονομική συγκυρία αλλά και την σημασία  ύπαρξης πολιτιστικών θεσμών που να μπορούν να αναβαθμίσουν την ζωή μας , μίλησε κατά την διάρκεια συνέντευξης τύπου για την παρουσίαση του προγράμματος του Φεστιβάλ ο Υπεύθυνος Πολιτισμού του Δήμου Ελευσίνας κ. Γαβριήλ Καμπάνης, αναφερόμενος στα ερωτήματα που γεννά η κρίση σχετικά με τις δαπάνες για τον πολιτισμό και την ανάγκη διατήρησης  του Φεστιβάλ. « Η πόλη της Ελευσίνας κουβαλά ιστορικά ένα βαρύ φορτίο, το οποίο όποιος είναι ευαισθητοποιημένος το αισθάνεται και προσπαθεί να κάνει ότι είναι καλύτερο για να βοηθήσει την πόλη να βαδίσει πάλι , όπως παλιά, σε έναν δρόμο που θα δίνει μεγάλη σημασία και στον άνθρωπο και στις κοινωνικές σχέσεις αλλά και σε μια φιλοσοφία που θα απαντά σε παλιότερα ερωτήματα , όπως ποιοι είμαστε και πως πορευόμαστε στην ζωή μας. Συνεπώς και γι’ αυτούς του λόγους και επειδή είμαστε η πόλη του Αισχύλου, προσπαθούμε να κάνουμε πράγματα που αναδεικνύουν αυτή την πόλη με την ξεχωριστή ενέργεια, την οποία μόνο όποιος ζήσει εντός της μπορεί να διαισθανθεί
Η διαδρομή των θεατρικών εκδηλώσεων ξεκινά την Παρασκευή 26 /08 η Ειρήνη του Αριστοφάνη που ανεβάζει η Θεατρική Διαδρομή σε σκηνοθεσία Πέτρου Φιλιππίδη και συνεχίζεται την Τετάρτη 31/08 με την Μαρίκα Γεμεντζάκη , η οποία με αφορμή το έτος Παπαδιαμάντη και την συμπλήρωση 100  χρόνων από τον θάνατο του δημιουργού παρουσιάζει την παράσταση «Θαλασσινοί Έρωτες» του Σκιαθίτη συγγραφέα. Στις 3/09 οι Σκηνοβάτες  του Εθνικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή ανεβαίνουν στην σκηνή του Παλαιού Ελαιουργείου , ενώ αμέσως μετά στις 04/09 το Φεστιβάλ υποδέχεται το Θέατρο «Άττις» και την παράσταση «Έρημος» του Θεόδωρου Τερζόπουλου.
Επόμενος θεατρικός σταθμός  το μόνο διασωθέν Σατυρικό Δράμα του Σοφοκλή « Ιχνευτές» σε σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη που παρουσιάζεται από την Εταιρεία Πολιτισμού Anagnosis, την Τετάρτη 07/09 και δυο μέρες μετά στις 09/09 θα παρουσιαστεί ο Οθέλλος του Σαίξπηρ σε σκηνοθεσία Γ. Κιμούλη και Κ. Μαρκουλάκη. Στις 11 και 17/09 θα ανέβουν αντίστοιχα η παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου Ηρακλής Μαινόμενος , σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού και η παραγωγή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κρήτης «Υπηρέτης Δύο Αφεντάδων» του Γκολντόνι ενώ η αυλαία των Εκδηλώσεων θα πέσει την Δευτέρα 19/09 με την παράσταση «Κουραμπιέδες» από την Θεατρική Σκηνή του Δήμου Ελευσίνας.
Επίσης στις 15/09 θα παρουσιαστεί για του μικρούς θεατρόφιλους του Φεστιβάλ το έργο σταθμό της Πηνελόπης Δέλτα «Παραμύθι χωρίς Όνομα» από το Εθνικό , σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά.
Όσον αφορά την παράσταση «Έρημος» από το Θέατρο Άττις, θα είναι μια διεθνής παραγωγή του σχήματος  του Πάολο Μούζιο και του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσδίδοντας μια θεατρική μορφή στο φιλοσοφικό και ποιητικό κείμενο του Κάρλο Μικελστέτερ. Η «Έρημος» θα παρουσιαστεί αντί για την παράσταση Ιοκάστη, για την οποία θα χρειαζόταν όμως ένας κλειστός χώρος που να μπορεί να καλύψει τις ανάγκες προσέλευσης του κόσμου και που δυστυχώς δεν υπήρχε στο Ελαιουργείο. Έτσι κρίθηκε από τον σκηνοθέτη ότι η παράγωγη που θα ταίριαζε είναι εκείνη της Ερήμου, που θα παρουσιαστεί στα Ιταλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους. Η συνεργασία των Αισχυλίων με τον Θεόδωρο Τερζόπουλο κρατάει από το 2003, ενώ πέρσι παρουσιάστηκε η διεθνής παραγωγή «Προμηθέας» που συνεχεία ταξίδεψε ως την Κωνσταντινούπολη και το Βερολίνο.
Η πόλη της Ελευσίνας άρχισε να ακμάζει εκ νέου την περίοδο της βιομηχανικής επανάστασης , ωστόσο η άναρχη ανάπτυξη της περιοχής άφησε ανεξίτηλα σημάδια στο σώμα της πόλης μέχρι και τις μέρες μας.  Αυτή την χαμένη ταυτότητα, θαμμένη κάτω από τις καπνιές και τις σκόνες των εργοστασίων έρχεται να φέρει στο φως ο αναβαθμισμένος ποιοτικά και αναγνωρισμένος πανελλαδικά θεσμός των Αισχυλείων, που πραγματοποιούνται σε αργούσες βιομηχανικές εγκαταστάσεις χάρις στην ευγενική παραχώρηση του χώρου από την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, με τεράστια σημειολογική σημασία λόγω της γειτνίασης τους με τον Αρχαιολογικό Χώρο της πόλης.
Η εθελοντική συνεισφορά όλων των συμμετεχόντων στο Φεστιβάλ, η ξεχωριστή ποιότητα των εκδηλώσεων και κυρίως η πρωτότυπη παραγωγή εικαστικών εγκαταστάσεων, ο χώρος του Παλαιού Ελαιουργείου με την ξεχωριστή ενέργεια, η εύκολη πρόσβαση , ο μεγάλος χώρος πάρκινγκ -που φέτος μεγαλώνει καθώς θα χρησιμοποιηθούν και τα πάρκινγ γύρω από το Δήμο δημιουργώντας ένα χώρο 500 θέσεων- και  τα χαμηλά εισιτήρια που φέτος κυμαίνονται σε 12 ευρώ το κανονικό εισιτήριο και 5  ευρώ το φοιτητικό , συντελούν στην επιτυχία του Φεστιβάλ που πέρσι έκλεισε με 5 sold out παραστάσεις και 30.000 θεατές, ενώ 15-20 άτομα απασχολήθηκαν εθελοντικά σε διάφορους τομείς από την διανομή φυλλαδίων ως την επιμέλεια του χώρου.