Pages

"Ο Φυλακισμένος της Διπλανής Πόρτας" από Οκτώβρη στο Θέατρο Ιλίσια

Την νέα του θεατρική στέγη εγκαινιάζει στις αρχές Οκτώβρη ο Γρηγόρης Βαλτινός στο Θέατρο Ιλίσια με το έργο του Νήλ Σάιμον «Ο Φυλακισμένος της Διπλανής Πόρτας» σε σκηνοθεσία του ίδιου και με θεατρική παρτενέρ την Κατερίνα Λέχου, στην πρώτη τους συνεργασία. Μαζί τους η Υβόννη Μαλτέζου, ο Κώστας Φλωκατούλας, η Αλεξάνδρα Παντελάκη, η Φωτεινή Ντεμίρη και ο Στάθης Νικολαϊδης.

Πώς είναι να ζεις στη θορυβώδη πόλη, να σκας από τον καύσωνα, οι διπλανοί να το γλεντάνε όλη νύχτα, να μυρίζεις τα σκουπίδια από τους ξέχειλους κάδους, να απεργούν τα νοσοκομεία και τα Μέσα Μεταφοράς, να πέφτεις θύμα ληστείας, να σε διώχνουν από τη δουλειά σου, να μένεις κλεισμένος στο διαμέρισμά σου σαν φυλακισμένος, να απογοητεύεσαι από το πολιτικό σύστημα, να καταρρέουν όλα γύρω σου, να φοβάσαι τη φτώχεια, να μη σε καταλαβαίνει η οικογένειά σου και να σε μπουγελώνει με έναν κουβά νερό ο γείτονας του πάνω ορόφου επειδή έβρισες τον σκύλο του; Είναι πολλά όλα αυτά για την ψυχολογία ενός μεσήλικα άντρα; Εχει ελπίδες να γλιτώσει τον νευρικό κλονισμό; Κι αν όλα αυτά ακούγονται τόσο πολύ τραγικά, υπάρχει περίπτωση να χωρούν σε μια τρελλή κωμωδία;
Η «πιο λαμπρή πένα του Μπρόντγουαίη», ο πολυβραβευμένος Νηλ Σάιμον το κατάφερε με μια ανατριχιαστικά επίκαιρη κωμωδία, τον «Φυλακισμένο της Διπλανής Πόρτας», ένα έργο που θα έλεγε κανείς πως γράφτηκε για να καλοπιάσει με γέλιο τη σημερινή χαοτική κατάσταση, μέσα στην οποία όλοι χρειαζόμαστε μια ανάσα αισιοδοξίας. Γιατί, ίσως η ζωή να μην είναι κωμωδία, αλλά σίγουρα η κωμωδία είναι ζωή. Και εξάλλου, στο γέλιο δεν έχει μπει (ακόμα) ΦΠΑ… οπότε, γιατί να μην ευθυμήσουμε;
Το έργο του Νηλ Σάιμον “The Prisoner Of Second Avenue” (στην ελληνική του μεταφορά «Ο Φυλακισμένος της Διπλανής Πόρτας»), ανέβηκε για πρώτη φορά στο Μπρόντγουαίη το 1971 και παίχτηκε για τρία συνεχόμενα χρόνια (800 παραστάσεις), με πρωταγωνιστές τους Peter Falk και Lee Grand, σε σκηνοθεσία Mike Nichols. Στη συνέχεια, έγινε κινηματογραφική ταινία με πρωταγωνιστές τους Jack Lemon και Ann Bancroft, σε σενάριο του ίδιου του Σάιμον. Εκτοτε, παίζεται συχνά σε θεατρικές σκηνές σε όλο τον κόσμο, ενώ το περασμένο καλοκαίρι ο Κέβιν Σπέϊσι το επέλεξε και το ανέβασε στο Λονδίνο, σε μια παραγωγή του Old Vic, με πρωταγωνιστές τους Jeff Goldblum και Mercedes Ruehl. Ο κριτικός θεάτρου Michael Billington, του “Guardian”, έγραψε ακριβώς γιʼ αυτό το ανέβασμα: «Μπορεί κάποιος εύκολα να καταλάβει, γιατί σήμερα ακριβώς είναι η κατάλληλη εποχή για να αναβιώσει το συγκεκριμένο έργο του Σάιμον: αναφέρεται στην οικονομική κατάρρρευση και στην αγωνία που προκαλεί η πόλη στους ανθρώπους, μια πόλη στα πρόθυρα της νευρικής κρίσης…»

O Νηλ Σάιμον, συγγραφέας των μεγαλύτερων επιτυχιών του Μπρόντγουαίη (σε σημείο …μομφής για την εμπορικότητά του), έχει γράψει τριάντα τέσσερα θεατρικά έργα, τα οποία έγιναν όλα κινηματογραφικές ταινίες, σε σενάρια του ίδιου. Εχει τιμηθεί πολλές φορές με βραβεία Τόνι, Εμμυ, Πούλιτζερ, Χρυσές Σφαίρες και γενικά έχει σαρώσει σε όλα τα κινηματογραφικά και θεατρικά βραβεία (Writers Guild of America Award, Drama Desk Award, Outer Critics Circle Award κ.α) καταφέρνοντας πάντα να ταξιδεύει τον θεατή από το γέλιο στο δάκρυ, σε όλη την γκάμα των ανθρώπινων συναισθημάτων, με τρυφερότητα κι αστείρευτο χιούμορ. Όπως έχει πει ο Τζακ Λέμον γι΄αυτόν «ο Νηλ, έχει την ικανότητα να πλάθει χαρακτήρες. Οι ήρωές του, ακόμα κι αν είναι σκάρτοι, ή αποτυχημένοι, ακόμα και με τα λάθη τους, είναι ανθρώπινοι. Δεν είναι εντελώς καλοί, ή εντελώς κακοί, είναι άνθρωποι σαν κι εμάς…»
Ο ίδιος ο Νηλ Σάιμον, λέει για τη σχέση του με την κωμωδία: «Όταν ήμουν παιδί, σκαρφάλωσα σε μια μάντρα για να δω λαθραία την προβολή μιας ταινίας του Τσάρλι Τσάπλιν. Γέλασα τόσο πολύ, που έπεσα κάτω και άνοιξα το κεφάλι μου. Με πήγαν στον γιατρό, καταματωμένο και σκασμένο στα γέλια! Η άποψη που έχω για την απόλυτη επιτυχία μιας κωμωδίας, είναι ακριβώς αυτή: να κάνω το κοινό να πέσει στο πάτωμα, σπαρταρώντας από τα γέλια τόσο πολύ, που κανα-δυο να λιποθυμίσουν κιόλας…»
 


Ανακοινώθηκε το Πρόγραμμα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για την ερχόμενη καλλιτεχνική περίοδο

Μύρων Μιχαηλίδης : " Η Ε.Λ.Σ. είναι ένας θεσμός όχι μόνο με σπουδαία ιστορία αλλά και με σίγουρο μέλλον"

Έργα της ιταλικής όπερας των Ντονιτσέτι και Βέρντι , του γαλλικού ρεπερτορίου , όπως ο Φάουστ του Γκουνό, της Βιενέζικης οπερέτας με την Εύθυμη Χήρα του Λεχαρ, της ελληνικής όπερας με την Κρητικοπούλα του Σπύρου Σαμάρα, θα οπλίσουν τις νέες παραγωγές της Λυρικής Σκηνής για την περίοδο 2011-2012. Η είσοδος στο χώρο του μιούζικαλ με την όπερα Ωνάσης - Κάλλας , σε λιμπρέτο του Χρήστου Παπαγεωργίου, το άνοιγμα σε καταξιωμένους έλληνες σκηνοθέτες , όπως ο Σταμάτης Φασουλής, ο Πέτρος Ζούλιας , ο Γιάννης Κακλέας και ο Δημήτρης Μαυρίκιος, η συνεργασία με τον διαπρεπή χορογράφο και πρώην διευθυντή του Κρατικού Μπαλέτου της Όπερας της Βιέννης Ρενάτο Τζέλα σε έργα των Στράους , Μάλερ, Ραβέλ και Προκόφιεφ,  η δημιουργία Τμήματος Διεύθυνσης Σπουδών, το πρόγραμμα Δράσεις στην Αθήνα, και η avant guard πρόταση Λυρική Underground, αποτελούν κάποιες από τις σημαντικότερες καινοτομίες της Λυρικής που ανακοίνωσε σήμερα σε συνέντευξη τύπου ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Ε.Λ.Σ κ. Μύρων Μιχαηλίδης και αναμένεται να φρεσκάρουν το  πρόσωπο του Ελληνικού Μουσικού Θεάτρου.

Α  Ανοίγοντας την βεντάλια της καλλιτεχνικής προσφοράς η Εθνική Λυρική Σκηνή αγκαλιάζει έλληνες και ξένους δημιουργούς, εισερχόμενη σε μια νέα εποχή πολιτιστικής εξωστρέφειας και έμφασης στην νέα δημιουργία και στους νέους δημιουργούς, παρά τις δύσκολες συνθήκες που έχει δημιουργήσει σε όλους τους πολιτιστικούς φορείς η οικονομική κρίση. " Είναι αυτονόητο ότι η μεγάλη οικονομική κρίση έχει δημιουργήσει πολύ δύσκολες συνθήκες για όλους τους πολιτιστικούς φορείς και όχι μόνον. Αυτό και μόνο μεγιστοποιεί τη μεγάλη ανάγκη για  ελπίδα. Ποια μπορεί να είναι η απάντηση της Ε.Λ.Σ. σε αυτό που συμβαίνει τις τελευταίες εβδομάδες γύρω μας; Ποιος είναι ο καλύτερος σύμμαχος σε αυτό από την τέχνη, από το λυρικό θέατρο, από τη μουσική και τον χορό;" είπε χαρακτηριστικά στην εναρκτήρια ομιλία του ο Μ. Μιχαηλίδης ευχαριστώντας τον Πρόεδρο και τα μέλη του Δ.Σ. για την αποδοτική τους συνεργασία και καλώντας τους οικονομικά ευκατάστατους συμπατριώτες μας καθώς και φυστικά και νομικά πρόσωπα να γίνουν μεγάλοι ή μικροί χορηγοί των παραγωγών και του οράματος της Ε.Λ.Σ. 
     Η χάραξη του καλλιτεχνικού σχεδιασμού  βασίστηκε στο άνοιγμα της καλλιτεχνικής προσφοράς  σε έργα, όπως η "Κρητικοπούλα" του Σπύρου Σαμάρα σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια,  που παρουσιάζεται ως φόρος τιμής για τα 150 χρόνια από την γέννηση του συνθέτη, στην είσοδο στο χώρο του μιούζικαλ με αξιώσεις με το έργο Ωνάσης - Κάλλας, σε λιμπρέτο του Χρήστου Παπαγεωργίου και σκηνοθεσία του πρωτοσυνεργαζόμενου με την ΕΛΣ Γιάννη Κακλέα , την συνεργασία με καταξιωμένους σκηνοθέτες όπως ο Σταμάτης Φασουλής, που σκηνοθετεί "Το Ελιξήριο του Ερωτα" του Γκαετάνο Ντονιτσέτι σε λιμπρέτο του Φελίτσε Ρομάνι, βασισμένο στο έργο Το Φίλτρο του Ευγένιου Σκρίμπ , ο Δημήτρης Μαυρίκιος, που επανέρχεται μετά από πολλά χρόνια για να σκηνοθετήσει τον "Χορό των Μεταμφιεσμένων" του Τζιουζέπε Βέρντι και ο  Θωμάς Μοσχόπουλος, που συνεργάζεται πρώτη φορά με την ΕΛΣ, στο έργο "Ο Παπουτσωμένος Γάτος" με την ρομαντική μουσική του Τσεζάρ Κούι, που θα παρουσιαστεί σε πρώτη πανελλήνια εκτέλεση, καθορίζοντας παράλληλα ένα μουσικό θέατρο για όλη την οικογένεια.
Επίσης στους καλλιτεχνικούς άξονες του προγράμματος συμπεριλαμβάνονται η επένδυση στο μπαλέτο της ΕΛΣ, με διπλασιασμό των παραστάσεων, η επανοργάνωση της προετοιμασίας των μουσικών συνόλων, η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση του δυναμικού των μονωδών μας, η δημιουργία του Τμήματος Διεύθυνσης Σπουδών για την ορθότερη μουσική προετοιμασία και οργάνωση, η προκήρυξη θέσης Διευθυντή Χορωδίας στις 17& 18 Σεπτεμβρίου στο πλαίσιο της αναβάθμισης του ρόλου της, οι πολλαπλές εξορμήσεις εκτός αιθουσών της Λυρικής μέσα από το πρόγραμμα Δράσεις στην Αθήνα που εγκαινιάζεται με την Όπερα της Βαλίτσας , η αναδιοργάνωση του Στούντιο Όπερας και της Όπερας Δωματίου, η ανανέωση του κύκλου εκδηλώσεων στο Φουαγιέ , η στήριξη του προγράμματος της Σχολής Μπαλέτου καθώς και των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και τέλος h avant guard πρόταση της Λυρικής για μια Underground προσέγγιση υπό την καλλιτεχνική ευθύνη του Νίκου Κηπουργού με άρωμα μεσοπολέμου, καμπαρέ, τζαζ, μπλούζ, ροκ, μιούζικαλ , οπερέτας κ.α.
Μιλώντας για την οικονομική εξυγείανση της Λυρικής ενόψει της μετάβασής της στο Νέο Σπίτι που ετοιμάζει το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος ο κ. Μιχαηλίδης αναφέρθηκε στην μείωση του χρέους από 16.688.412,54 ευρώ τον Φλεβάρη του 11, σε 14.688.203,00 τον Απρίλη, και σε περαιτέρω μείωση που αγίζει το ένα εκατομμύριο ευρώ , η οποία αντανακλάται σε hair cut, το οποίο κυμαίνεται από 30 έως και 45% σε χρέη προς προμηθευτές, μείωση των χρεών προς τις τράπεζες κατά 25,50%, μείωση των λειτουργικών μόνο από τα μισθώματα της Ε.Λ.Σ. κατά 44%.  
"Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι το συνολικό κόστος ετήσια εξοικονόμησης από μισθώματα είναι 577.884 Ε. Παράλληλα γίνονται διακανονισμοί των χρεών προς τους εκμισθωτές και τους πιστωτές, εργονομικότερη χρήση των διοικητικών υπηρεσιών, προσπάθεια ορθής κατανομής των αρμοδιοτήτων του προσωπικού, μείωση των διοικητικών λειτουργικών δαπανών, ενώ προχωρούν τα ευρωπαϊκά προγράμματα broadcasting, e-audition, Εικονικού Εκπαιδευτικού Μουσείου Όπερας και η Όπερα διαδραστικά σε Δημοτικά Σχολεία.

  Οι παραστάσεις συνοπτικά με χρονολογική σειρά:        

1.            Εναρκτήρια Συναυλία, Μεγάλα Χορωδιακά Έργα,  Συμπαραγωγή με  τον Ο.Μ.Μ.Α., Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, 17, 18/9/2011

2.            Γκαετάνο Ντονιτσέτι, Το Ελιξήριο του Έρωτα, Θέατρο Ολύμπια,
           14, 15, 16, 21, 22, 23, 26, 30/10/2011 & 11, 12, 17, 19, 20/5/2012

3.            Τσέζαρ Κούι, Ο παπουτσωμένος γάτος, Θέατρο Ολύμπια,
           από 29 Οκτωβρίου 2011 έως 8 Απριλίου 2012

4.            Σπύρου Σαμάρα, Η Κρητικοπούλα, Θέατρο Ολύμπια,
           12, 13, 19, 20/11, 1, 4/12/2011 & 20, 21, 22, 29/4/2012

5.            Ρενάτο Τζανέλα, Όλοι Χορεύουν Βαλς, Θέατρο Ολύμπια,  27, 29, 30/11, 2, 3, 11, 24, 28/12/2011 & 6, 7/1/2012

6.            Τζουζέπε Βέρντι, Χορός μεταμφιεσμένων, Θέατρο Ολύμπια,
           17, 18, 20, 21, 22, 23, 27, 29/12/2011 & 8/1/2012

7.            Πρωτοχρονιάτικο Gala, Θέατρο Ολύμπια, 1 Ιανουαρίου 2012

8.            Νίκου Ξανθούλη, Το Μαγικό Βιολί, Θέατρο Ολύμπια,                                              από 8 Ιανουαρίου έως 7 Απριλίου 2012

9.            Σαρλ Γκουνό, Φάουστ, Συμπαραγωγή με  τον Ο.Μ.Μ.Α., Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, 20, 21, 22, 24, 25, 27, 28, 29/1/2012

10.         Λούντβιχ Μίνκους/Βλαντιμίρ Βασίλιεφ, Δον Κιχώτης, Θέατρο Ολύμπια,
           4, 5, 12, 19, 24, 25/2 & 2, 3/3/2012

11.         Φρανς Λέχαρ, Η Εύθυμη Χήρα, Θέατρο Ολύμπια,
           22, 23, 26, 28, 29/2, 1, 4, 22, 23, 28, 31/3 & 4/4/2012

12.         Χρίστου Παπαγεωργίου, Ωνάσης – Κάλλας, Θέατρο Ολύμπια,
          18, 20, 21, 24, 27, 29, 30/3 & 1, 3, 6, 7/4/2012

13.         Πασχαλινή Συναυλία, Θέατρο Ολύμπια, 11 Απριλίου 2012


14.         Σεργκέι Προκόφιεφ/Ρενάτο Τζανέλα, Ρωμαίος και Ιουλιέτα,                       Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη,   6, 8, 13, 15, 16, 18/5/2012

15        Μπόρις Μπλάχερ, Η Παλίρροια, & Νέο έργο έλληνα συνθέτη,                            Θέατρο Ολύμπια, Ιούνιος 2012